måndag 30 november 2009

Hur svårt kan det vara?

Hur svårt kan det vara att få lov att gå en kurs som passar till sin hund via SBK? I höstas när jag ville anmäla mig till Allmänlydnad så fick jag plötsligt en kallelse till en valpkurs. Inga besked om varför så jag tog kontakt med utbildningssektorn och fick till svar att de ansåg att min hund var för ung för den kursen. Det hade ju varit trevligt om jag fått det beskedet och frågan om jag ville gå valpkurs istället, innan jag fick en plats i kursen.

Inför våren tänkte jag vara ute i ännu mer god tid och tog kontakt med dem innan ansökan eftersom jag skulle vilja gå tävlingslydnad klass 1 till våren. Jag fick lite frågor tillbaka om min erfarenhet av lydnadsklass 1 och om jag tidigare tränat momenten. Förstår inte varför de undrar det när jag måste göra ett inprov för att få vara med?

Jag svarade att jag har erfarenhet (har ju faktiskt tävlat i lydnad elit med Thelma). De meddelade att det lät bra och att inprovet skulle vara vecka 3. Typiskt, eftersom vi är på semester den veckan. När jag meddelar detta och frågade om det gick att lösa det på annat sätt får jag till svar "Tyvärr blir det bara ett datum, har du kanske möjlighet att skicka någon annan med din hund?"

För det första så säger det ingenting om hur mycket jag och min hund kan tillsammans om någon annan ska gå med henne och för det andra så är det för att lära oss momenten vi vill gå kursen. Tanken är bra att de vill ha lite koll på vilka som går kursen men det kan väl ändå inte vara meningen att man ska kunna allt innan kursen.

Måste säga att jag tappat sugen lite att gå kurs via Gbg-avdelningen. Ska fundera lite på hur jag ska göra men jag tänker INTE skicka någon annan att göra inprovet. Hur kan man ens säga så?

1 kommentar:

  1. Herre gud! Låter ju nästan som moment 22. Förstår att du tappar sugen en aning men kan du inte pröva Mölndal? Vilken fin kritik Ester o du fick på Åby, jag läste den ju inte på plats. Vi hörs //Marie

    SvaraRadera