torsdag 15 augusti 2013

Spårträning

I morse var det dags att packa in spårgrejerna i bilen eftersom min tanke var att lägga spår i Härkeshult efter att jag lämnat Vilmer på dagis. Ester som har stenkoll visste precis vad jag sysslade med och hade koll på mig hela tiden. Inte skulle jag kunna åka iväg med spårsakerna utan att ta med henne inte.
 

Smilla var först ut eftersom hennes spår inte behöver ligga så länge. Ca 30 minuter brukar det bli men snart kan vi nog förlänga den tiden. Ofta blir de mer spårnoga när spåret får lite längre tid på sig att tränga ner i marken.

Idag hade jag lina för första gången och tanken var att jag även skulle ha sele på men jag glömde bebisselen hemma. Hon fick två spår med två godisburkar i varje. Hittade båda spåren fint och drog iväg i linan. Inga problem med att jag kom på efterkällken men hon är ju inte heller den osäkra typen.

Överlycklig över att hitta godisburkarna så stannar hon upp och väntar på belöningen. Fungerar bra så för jag vill inte att hon ska slänga sig iväg i spåret igen utan stopp. I andra spåret lade jag en vinkel bara för att känna av om hon är mogen för det. Inga konstigheter alls och har man koll på spåret spelar det egentligen ingen roll om det går rakt fram eller svänger :)

Smilla har mycket spårsug men känns ändå inte som det flängiga typen. Går emellanåt riktigt fint med sänkt huvud och följer spåret. Känns som hon kommer bli typen man får dämpa lite så sele på nästa gång tror jag kommer bli toppen. Är supernöjd med hennes arbete idag och vilken utveckling på bara 3 spårtillfällen.

Esters spår fick bara ligga 1 tim idag och det märktes. Hon slarvade lite och hade inte näsan så klistrad i backen som hon brukar. Hon gick inte i spårkärnan hela tiden men det vindade ganska mycket och då kan det ju bli så. Hon gick även förbi 2 utav apporterna pga av detta men kände av dem ändå så hon vände efter någon meter och letade upp dem. Så kan det bli även på tävling så det är grymt att hon är så apport-fixerad och har fokus på att de ska hittas.

Jag är jättenöjd med båda tjejerna och nu har vi ätit lunch och vilat en stund. Blir en liten promenad på hemmaplan innan det är dags för mig att åka till jobbet.

1 kommentar:

  1. Roligt att de är så lika :) övertygad om att de kommer att bli fantastiska hundar :) Hade varit roligt att träffa både dig och Smilla någon gång.

    SvaraRadera