onsdag 28 augusti 2013

4 månader

Idag fyller Smilla 4 månader och det firade vi med ett premiärbesök på Partille Brukshundklubb. Vi var ensamma på plan så någon stor händelse blev det väl egentligen inte.

Vi tränade lite på våra "läxor" och jag måste få säga det igen, Smilla är enormt snabb på att lära sig saker. Kontaktövningen fattade hon efter bara ett par gånger och när jag håller fram kopplet i en ögla för att träna "koppla dig" så sticker hon in huvudet precis som är tanken.

Det vi tragglar lite med just nu är att lära om läggadet för att få ett bakåtläggande. Jag har aldrig tränat så med tidigare hundar men enligt Line (vår valpkursinstruktör) så får man så otroligt mycket fördelar av detta sätt om man ska tävla lydnad och bruks. Det är ju min ambition så varför inte testa.

I övrigt var det Ester jag körde med och det var en stor utmaning för Smilla att sitta och titta på. Hon blev lite galen emellanåt och då fick Ester en paus så Smilla kunde lugna sig igen.

Ester har inte tränat lydnad på väldigt länge men hon blir klart taggad av att Smilla sitter och väntar. Vi körde lite kort fritt följ, fjärrdirigering, sättande under gång och inkallning med ställande. Det kommer mest bli lite enklare träning för henne framöver men så småning om ska vi ta tag i alla 3:ans moment. Det hade varit så kul att komma till start någon gång under nästa vår.

Tanken var att vi skulle ta en promenad kring klubben efter träningen men eftersom vi fick en förfrågan från Ann om en lunchpromenad i Mölnlycke så packade vi ihop oss och åkte dit. Jag tror inte Smilla hade kunnat få en bättre 4-månaders dag än att får rusa runt och brottas med bästa kompisen Egon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar