torsdag 8 augusti 2013

Ledig dag

Jag har alltid hört att man inte ska gå ut för hårt när man börjar jobba efter semestern så efter 2 arbetsdagar tyckte jag det var dags med en dag ledigt. Jag var alltså hemma igår och det blev en ganska lugn dag med lite aktiviteter för Vilmer och för hundarna.

Bland annat körde vi lite spårträning igen både för stor och liten. Liten var först ut och hon har väldigt lätt för att lära. Det har jag märkt på annat också och när det gällde spåret så visste hon var som var på gång. Hon fick precis som sist, två korta bebisspår med en leksak som motivationshöjare mitt i och en godisburk på slutet.

Det där med motivationshöjare är redan dags att plocka bort. I första spåret stannade hon vid leksaken och nosade lite men var klart sugen på att spåra vidare och i andra spåret gick hon förbi den. Nästa gång lägger jag två lite längre spår utan någonting mitt i, utan endast en slutbelöning.

Mina tidigare hundar har varit spårgalna och gärna hoppat över apporter och dyligt i spåret bara för att få spåra vidare men med Ester har jag verkligen tränat in apporteringen och att det alltid är ett upphåll/slut efter en apport. Hon älskar att spåra men skull aldrig gå vidare själv utan att vi har vår lilla ceremoni efter varje apport. Det gör henne så himla säker i spåret :)

Esters fick några svårigheter i sitt spår igår. Dels lade jag det på mark som jag gått på hyfsat nyligen och dels så korsade jag en ca 2 meter bred grusväg som vi senast gått på ett par timmar innan. Hon hade stenkoll på ståret och gick med näsan i backen tvärs över vägen med alla andra intressanta dofter som fanns där inklusive våra egna från några timmar innan.

Hon är verkligen en klippa i spåret och trots att hon är lite seg nu så blir hon en helt annan hund när hon vet vad det är vi ska göra. Hon är lugn och fin i spåret men på väg ut har hon varken tid att kissa eller hälsa på några grannar. Hon vet precis vad som är på gång :)

Idag är jag tillbaka på jobbet igen och har nu 3 arbetsdagar framför mig. Dock är det väldigt lugnt, därav detta inlägg, plus att jag går hem runt 14 och då är det ju faktiskt en hel del kvar av dagen. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar