torsdag 29 augusti 2013

Spår, bad mm

Tiden går så fort nu och det är redan 2 veckor sedan vi spårade senast. Det fick därför bli var sitt litet spår till hundarna idag. Jag känner fortfarande att jag orkar  träna spår men nästan alltid när jag lägger spår så hamnar jag i någon himla snårskog och då känner jag mig inte speciellt smidig. Precis så blev det idag när jag la Esters spår och det blev lite svettigt innan jag var klar :)

Som vanligt var Smilla först ut eftersom hennes spår inte behöver ligga lika länge. Idag låg det i 45 min och det skulle kunnat legat lite längre ändå. Man märker att hon känner spåret i luften eftersom hon lyfter huvudet ibland och då brukar det bli bättre om spåret får vila längre.

Hon fixade det galant i alla fall och vid båda godisburkarna så kopplar hon bort spåret och är fokuserad på att få innehållet i burken. Precis så vill jag att hon ska jobba. Tror även vi kan börja träna lite med apportpinnarna hemma i köket.

Ester gick som en klocka och hade med sig alla 5 apporterna in. Hon gick lite vid sidan om spåret på en sträcka (vinden låg på i sidled så dofterna hade flyttat sig) men gick så snyggt tillbaka till spåret när hon kände vittring på apporten. Hon är ju säkerheten själv just nu och helt underbar att träna spår med.

På väg tillbaka till bilen så var nog Smilla lite varm och törstig. Plötsligt hoppar hon ner från en liten träbro men eftersom det är torrt i marken så var det bara gyttja kvar i "bäcken". Dessutom ganska djup sådan så hon sjönk ner till magen. Helsvart och snygg fick hon åka hem och det fick helt enkelt bli ett bad i badkaret också.

Lite trött och frusen efter badet

Innan det var dags för mig att åka till jobbet så tog jag en sväng med hundarna i "vår" skog. Nybadad och fin hoppade Smilla ännu en gång ner i en halvt uttorkad bäck för att svalka sig. Som tur var så blev hon bara lite blöt om tassarna denna gången och det var ju tur eftersom hon var helt nybadad :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar