tisdag 25 maj 2010

Vilodag och Eva-träning

Igår hade Ester en välförtjänst vilodag. Hon var väldigt trött och eftersom vi varit på kurs i helgen så hade jag lite att ta tag i på hemmaplan. Tiden rann iväg så det blev inte ens en längre promenad utan en dag som hundarna mest tillbringade i liggande ställning.

Idag var det dags för Eva-träning igen. Vi träffades vid Landehofstugan och körde på planen där. Ester som varit lite slö under de senaste lydnadspassen var bra mycket mer på hugget idag.

Vi började med en lång, lång inkallning där hon tjuvstarade när Eva för andra gången sa "kalla in". Det var bara att gå hela långa vägen tillbaka och sätta henne på samma plats och börja om. Vi körde ett par inkallningar efter varandra då Eva kommenderade flera gånger innan jag fick kalla in henne.

När det var dags för linförighet så ville Eva bara stämma av hur träningen gått. Hon kommenderade runt oss på planen med några svängar, halter och tempoändringar. Det kändes riktigt bra och Ester var bra med. Vi nöjde oss med denna korta linförighet idag eftersom det gick så bra.

Därefter ägnade vi oss åt apporteringsträning. Just nu är dilemmat att Ester vill ta apporten direkt när jag håller fram den och i lydnadsklass 1 ska hon ju vänta på mitt kommando. Jag vill ju inte ta bort hennes apporteringsvilja men det blir ju avdrag på tävling om hon tar den direkt.

Eftersom det bara är koeff 1 på apporteringen i 1:an så kanske jag hellre tar det neddraget än att börjar strula med apporteringen i övrigt. Lydnadsreglerna säger "Hund som tar apportbocken innan kommando, kan inte ges högre betyg än 8" och det kan vi nog leva med.

Imorgon är det lydnadskurs på Kallebäck och då är det filmtajm igen. Vi skulle få välja ut 2 moment som de filmar och jag tror det blir linförighet och läggande under gång för vår del. Det är 2 moment som man har svårt att se själv ibland. Hoppas bara Ester är lika pigg och glad som idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar