tisdag 11 maj 2010

Träning hos Eva

Idag har vi varit hemma hos Eva och tränat. Hon har lovat att hjälpa mig och det är välbehövligt. Visst går träningen med Ester bra men finsslipet behöver vi ha hjälp med.

Det var mycket fokus på halter idag och framför allt högerhalterna där Ester sätter sig snett. Även vid ingångarna blir det lite snett ibland. Jag som alltid haft högerhanden som "godishand" har ju fått henne att fokusera på den. Nu är det dags för mig att ändra mig i mitt beteende och i mitt handlande. Det är inte det lättaste vill jag lova, att lära gamla hundar att sitta kan vara svårt ibland ;)

På vägen hem från Eva funderade jag på hur jag ska komma ihåg alla saker jag ska tänka på för att göra det så bra som möjligt för Ester. På bussen hem från jobbet ska jag skriva ner det så jag kan tänka tillbaka och minnas vad vi sagt.

Efter lydnadsträningen fick Ester testa på att leta efter dummies. Eva ställde sig en bit in i skogen och viftade med dummiesen. Några sekunder efter att hon kastat iväg den bland buskarna släppte jag Ester och hon fick springa ut och leta. Hon fattade galoppen direkt och tyckte dummiesen var så kul att hon inte riktigt ville lämna av den till mig.

Innan hemfärden gick vi en promenad i "Evas" underbara skog. Väl hemma igen fick jag putta ut Ester ur bilen eftersom hon hellre ville ligga kvar och sova. Hon lunkade till slut in med hängande svans, föll ihop i en hög på hallgolvet och somnade direkt. Hon är allt en riktigt sötis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar