onsdag 5 maj 2010

Kurs utan Ester

Redan onsdag och mer än halva arbetsveckan har gått. Jag är på strålande humör idag och det beror bland annat på att jag har en hel del roligt att se fram emot. Bara denna veckan vankas det bla styrelsemöte, hundträning med Yvonne och städdag på gatan.

Nja, städdag på gatan kanske inte är så kul men det är första gången vi kommer medverka och det ska bli kul att prata med grannarna lite mer än bara ett "Hej" på gatan.

Idag har vi vår lydnadskurs på Kallebäck men jag ska gå själv eftersom Ester inte är välkommen. Hon löper och jag måste säga att det är orättvist att hon inte får vara med när det är hanhundarna som inte kan hålla sig i skinnet.

Synd att brukshundsklubben är så sträng med det där med tanke på att det är många hanhundar som behöver träna på att inte slänga sig fram så fort en tik löper. På Alfa hundcenter får löptikar vara med om de hade tikskydd (förutom när de är i höglöp) och det tycker jag är bra. Man missar bara en gång och hanhundarna får träna sig samtidigt som tiken kan vara med utan att droppa ner hela planen.

Jag ska i alla fall vara med på teorin eftersom vi ska gå igenom apportering idag. Ester apporterar bra nu för tiden (lite väl bra ibland bara) men det är ändå nyttigt och jag har lite frågor om detta.

Vi ser fram emot fredagen istället, för då vi ska träffa brorsan Jazz och träna. Hans matte Yvonne säger att "träna med löptik är nyttigt för Jazz" och den inställningen gillar jag.

2 kommentarer:

  1. Vad tråkigt att ni inte får gå kursen när hon löper! Jag som hanhundsägare har inget emot att löptikar är med - då får man ju en chans att träna på den störningen! :)

    SvaraRadera
  2. Jag kan tycka att vi kan få vara med på ett litet hörn i alla fall. Det är faktiskt ganska nyttigt för en hanhund att kunna tygla sina drifter.

    SvaraRadera