tisdag 18 maj 2010

Aha-känsla

Idag har vi varit och tränat hos Eva igen. Ester hade lite svårt att fokusera till en början men bättrade sig allt eftersom. Eva berättade att hennes hundar hade vädrat vilt tidigare på morgonen och Esters näsa gick i ett mot skogen.

När vi är hos Eva tränar vi mycket på fokus, kontakt och position vilket är väldigt bra. Det är ju grunden i de flesta momenten och fungerar det kommer man en bra bit på väg. Jag fick träna på att gå utan hund eftersom jag startar lite för snabbt, går lite för snabbt, springer lite för snabbt och stannar lite för snabbt.

Det blev verkligen en aha-känsla när jag tog det lite lugnare, även om det känns som slow-motion. Ester hinner med mig och hinner förbereda sig på vad som ska hända. Tänk att så mycket beror på mig och hur jag går ;)

Efter träning med Eva så skriver jag ner vad vi pratade om och vad jag ska tänka på och träna på. Jag skriver också ner några saker som gick bra på passet så man inte glömmer av det. På dagens "Bäst idag-lista" hamnade (utan inbördes ordning):

- Halter och vändningar
- Ställande (under gång)
- Apportering av vittningspinnar

1 kommentar:

  1. Till mina duktiga elever!

    Ni är sååå bra och gör verkligen enorma framsteg. Det är en ren glädje att få vara observatör för er båda. Att ta till sig det som är bra och våga göra förändringar när man tränar, det ger resultat!

    Stor kram från
    "Fröken"
    och Nikki och Myran som verkligen gillar promenaden efteråt

    SvaraRadera