söndag 23 maj 2010

Dag 2 på spårhelgen

Om dag 1 på kursen gick bra så gick dag 2 super. Det var bra mycket svalare idag och det gjorde att Ester var bra mycket alertare.

Idag började vi med att lägga våra appellspår. Det blev ett klassiskt sådant för Ester med två vinklar och 3 apporter. Det var dessutom första gången hon fick spåra på äng. Det blåste en del idag vilket göra att dofterna förflyttar sig men vårt spår låg ändå på en hyfsat läig plats.

Ester fick sitta och vänta på hunden som gick innan och till skillnad från igår så var hon betydligt mer angelägen. Hon drog i kopplet och gnällde, så gärna ville hon iväg.

När jag sedan släppte på henne var det ett helt annat drag i linan än igår. Precis lagom, ett bra drag utan att det går för fort. Första raksträckan gick hon i spårkärnan och även i första vinkeln. På nästa sträcka hade dofterna spridits lite men hon gick väldigt bra och stabilt ändå. Vid andra vinkeln gjorde hon en volt på ca 3 meter och tog sedan spåret igen och drog på ordentligt mot mål.

Det var en väldigt glad matte som kom in i mål med sin välspårande hund och 3 apportpinnar. Alla 3 apporterade hon inklusive direkt vändande och avlämnande hos mig.

Spår nummer 2 la en utav instruktörerna i skog och det fick ligga ca en timme. Även det spårade Ester superbra och fick med sig alla pinnarna in, tror det var 7 st totalt. Efter dessa 2 fantastiskt bra spår så valde jag att vara nöjd för dagen. Efter lunch fick vi istället göra 2 uppletanden och 2 budföringar. Vi gjorde även en platsliggning tillsammans där Ester låg nästan helt tyst. Ett par tysta pip hörde jag bara.

Sammanfattningsvis så har helgen varit fantastisk på många sett och vis. Dels har Ester gått så bra, dels har vi fått många bra tips och bra feedback och dels så förslog de en återträff efter sommaren för att stämma av hur träningen har gått. Det tycker jag var en alldeles lysande idé.

Staketbygget som Jonas och Claes har sysselsatt sig med i helgen går också fint. De har stött på patrull några gånger men problem är till för att lösa och jag är säker på att detta kommer bli jättebra. Det blir inte helt klart idag men föroppningsvis i veckan som kommer.



En bit staket, en trött Ester och en snuffsande Simba är vad jag ser när jag tittar ut från balkongen. En ganska trevlig syn tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar