lördag 22 maj 2010

Dag 1 på spårhelgen

Nyss hemkomna från första dagen på spårhelgen är både jag och Ester rätt varma och trötta. Det har varit ett underbart sommarväder, utan att det varit kvalmigt. Det har till och med varit i varmaste laget för hundträning men i skogen var det ändå ganska ok.

På förmiddagen la vi våra egna spår och ungefär på den nivån vi tränar på för tillfället. Vi fick en hel del bra tips igår på teorin och det försökte jag tänka på när jag lade spåret. Det blev ett spår i skogsterräng med 2 st 90-graders vinklar och totalt 4 pinnar. 3 st små och en större som slutapport. Det var väldigt spännande att se om vår pinnträning gett resultat i spåret.

Ester tog sitt spår direkt och efter 5-10 meter befästes det och hon gick långsamt och nogrant med nästan i backen. Första vinkeln hade jag gjort ganska lätt, den gick mellan ett träd och en gärsgård, och det var inga som helst problem. Vinkel nr 2 var på öppen mark och efter att ha kännt av 2 steg år vänster vände hon och tog den åt höger, väldigt snyggt såg det ut.

Det bästa idag var ändå att hon apporterade alla 4 pinnarna. Yippi! Så snyggt hon tog dem och vände direkt till mig för avlämning. Jag blev alldeles varm i hjärtat. En pinne gick hon lite vid sidan om men kände vittrningen på den så hon vände efter en halvmeter och tog den. Det är så skönt när träningen ger precis det resultat man vill.

En paus i skuggan är aldrig fel...


På eftermiddagen la vi spår åt varandra. Ester började bra, missade dock första apporten. Spårläggaren hade lagt den lite taskigt så det var faktiskt hennes fel ;). Därefter tog hon vinklar och apporter bra och spårade lika lugnt och bra som hon brukar.
På slutet hände någonting som gjorde att hon tappade bort sig. Plötsligt var vi nästan tillbaka till starten och då valde jag att bryta för att inte riskera bakspår. Tyvärr fick vi inte med oss slutapporten men jag är väldigt nöjd med henne idag ändå.

Vi testade även på budföring för första gången och söta Ester som inte får gå iväg utan tillåtelse tittade hjälplöst på mig när jag sa det konstiga ordet "Marsch" samtidigt som någon stod en bit bort och ropade på henne. Efter ett par vändor var det ju super kul att får springa mellan 2 personer som delade ut godis varje gång.


..inte ett svalt klinkergolv heller.

Nu ska vi vila upp oss inför morgondagen då vi bland annat ska lägga ett riktigt appellspår på äng. Det ska bli väldigt spännande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar