fredag 4 februari 2011

Träning med rådjursklöven

Idag har vi tränat med en rådjursklöv för första gången. Har tänkt att presentera den och blodet lite innan viltspårskursen eftersom Ester var lite tveksam första gången hon träffade på det.

Klöven var väldigt intressant men hon ville inte riktigt ta den i munnen till en början. Det gick dock bra slicka och bita lite i den "blodiga" änden.

Jag band upp Ester på altanen och lade ut klöven på tomten så att det blev ett slags upplet. Då stack hon ut direkt och började leta. När hon hittade den så hejjade jag på henne lite och då tog hon upp den och återvände till mig.

Vi gjorde detta några gånger och för varje gång blev hon säkrare och säkrare. Apporterade klöven direkt men på vägen in så stannar hon gärna och börjar smaka lite på den. Jag är i alla fall jättenöjd och sista gången när jag mötte upp henne så bar hon in den själv hela vägen.

1 kommentar: