söndag 8 september 2013

Valpträff och valpkurs

2 dagar i rad har vi varit på Lines hundskola i Härryda och aktiverat oss. I fredags var vi på den öppna valpträff vilket innebär att man kommer dit med sin valp och umgås med andra valpar under organiserade former. För detta tar hon en liten engångssumma och jag tycker det upplägget är jättebra då kan man komma de gånger det passar.

I fredags var det 6 valpar på plats och förutom att de får umgås och leka så tränar vi på inkallningar och att kunna koppla av i "boet". Smilla skötte sig utomordentligt och fick massa beröm för hennes fina hundspråk. Hon är ju inte direkt den blyga och tillbakadragna typen så när hon träffade valpar som var lite mer försiktiga så lade hon sig ner för att bjuda in till lek och visa att hon inte är dominant. Hon tom med lade sig på rygg med magen i vädret för att de andra skulle våga ta för sig.

Hon var även duktig på inkallningarna och låg fint i boet när vi hade våra pauser. Hon var väldigt trött på slutet och resten av den dagen. Kvällspromenaden tog jag och Ester själva och så blev det bara en kiss i trädgården för Smillas del.

Jag åkte med stora förhoppningar tillbaka till Lines hundskola för att gå på valpkurs på lördagsmorgonen men jag undrar just om det var en annan hund jag hade med mig.

Hon var ofokuserad på mig, väldigt fokuserad på de andra, kunde inte ligga/sitta stilla en sekund och lyssnade inte alls på mig. Hon är ju bara knappt 4,5 månad gammal men man blir lite bortskämd när hon oftast uppför sig så bra.

Kanske att det blir lite spårträning idag eller om vi skjuter på det till imorgon. Claes har lite jobb med friggeboden som han behöver göra och imorgon är ju Vilmer på dagis så kanske att vi bara tar en rejäl sväng i skogen idag. Vädret är ju fortfarande kanon och med den värme vi får på eftermiddagarna så orkar jag knappt mer än att sitta i skuggan och ta långsamma promenader i skogen ;)
Alla har de olika stilar när de tuggar ben. Smilla tycker det är ganska käckt att ligga på rygg och tugga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar