torsdag 12 september 2013

Promenader och litet mentaltest

Jag har blivit lite trött på att promenera i "vår" skog. Den är stor men eftersom vi fortfarande går begränsade promenader så blir utbudet ungefär det samma varje dag. Senare, när man kan vara ute flera timmar så finns det lite mer att välja på. Jag har därför valt att åka iväg och promenera på lite olika ställen den här veckan.

Måndag: I skogen runt Partille Brukshundsklubb inkl bad
 
Tisdag: I Mölnlycke, regnet öste ner så det blev mys i soffan efteråt
 
Onsdag: Gallhålans naturreservat i Landvetter
 
Igår, onsdag var jag och hundarna även en sväng på vår hemmaklubb, SBK Göteborgsavdelningen. Det var faktiskt första besöket för Smilla men det får snart bli fler kände jag. Dels behöver hon mycket miljöträning och dels får man skotträning på köpet där. Ester blev lite låg till en början men just där blir hon inte så berörd som på andra ställen. Smilla brydde sig inte alls om skjutandet, hon hade fullt upp med att undersöka allt annat nytt.

Anledningen till att vi var där just igår var att utav mina gamla instruktörer höll i  en utbildning där och vill ha dit några hundar som kunde utföra ett litet test, typ mentaltest. Eftersom Ester var lite låg pga av skotten så fick Smilla vara med. Övningarna var bekanta sig med flocken, gå iväg med annan person, leka med mig, leka med annan person, lämna flocken mm.

Jag måste säga att jag var lite chockad över Smillas reaktion, hon blev konstigt nog väldigt låg och nosade mest på marken hela tiden. De uppfattade henne som lugn och försiktigt vilket är precis tvärt om vad jag ser hos henne. Troligtvis var det situationen och alla dofter som gjorde henne sådan men om man sett henne på senaste valpkursen så skulle man kunna tro att det var en annan hund. Vi var där en bra stund innan så hon började nog bli trött men väldigt konstigt ändå.

Den här utflykten tog i alla fall på krafterna och Smilla var jättetrött när vi kom hem. Idag blir det lite miljöträning i Landvetter centrum och sedan en promenad på något trevligt ställe. I eftermiddag kommer hundarna var ensamma några timmar eftersom jag ska iväg och luncha med mamma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar