måndag 23 september 2013

Springerdagen och lite andra äventyr

Igår var vi iväg på Springerdagen, den årliga aktiviteten som vi i Springer Väst anordnar. Hela familjen var med och jag tror att även Claes och Vilmer tyckte det var ganska så trevligt. Det trista var att vi inte hade vädret med oss, det regnade mer eller mindre hela dagen, men så är det ju ibland.

De aktiviteter vi hade fixat, förutom fika och mingel var besök och presentation av Djurambulansen, uppvisning av rallylydnad, prova på apportering och rallylydnad, springerrace, tipspromenad, korvgrillning och lotteri. Trots det dåliga vädret var det en hel del som kom och vi hade en bra dag.

Både Esters och Smillas uppfödare var på plats plus en himla massa syskon och andra släktningar. Det är ju väldigt roligt att se alla hundar och prata lite med alla hussar och mattar. 4 av 8 ur Esters kull var på plats och hela 4 av 5 ur Smillas kull.

Smilla var verkligen i sitt esse och var mer högt än lågt. Hon vill hälsa och busa med precis alla och det är ju inte rätt tillfälle för att släppa hundarna fria. Det får vi göra en annan gång.

Det var i alla fall 2 trötta hundar vi kom hem med 5 timmar senare och vi fick en ganska lugn eftermiddag och kväll. I alla fall när det gäller hundfronten, Vilmer som sov ordentligt i vagnen var desto piggare och höll igång oss tills han somnade framåt kvällskvisten.

Idag har jag och hundarna haft en ganska lugn dag. Två skogsrundor har det blivit och båda blev händelserika på var sitt sätt. På morgonrundan så krockade vi mer eller mindre med en älg i skogen. Den dök upp ett par meter från stigen och det blev ett himla liv på hundarna. Smilla blev lite rädd men Ester skällde och jagade iväg den stackars älgen. Det blev full fart på henne och hon drog runt som en galning i skogen.

På eftermiddagen åkte vi till Härkeshult för att gå en sväng. Jag visste att jag skulle kunna gå mellan 2 skogsvägar men det var väldigt svår terräng. Kankse inte den bästa promenaden för en höggravid eftersom det innebar sankmark, bergsklättning och riktigt snårig skog. Tur att jag hade GPS:en på telefonen på annars hade jag aldrig hittat tillbaka. Ska nog hålla mig ifrån sådana promenader resten av graviditeten i alla fall.

Hundarna hade ändå lite mycket energi så här på kvällskvisten och eftersom jag är själv med Vilmer så fick det bli "leta godis" på tomten. Två omgångar körde vi och efter en halvtimme kom de in och kröp trötta upp i soffan. Nu har lugnet lagt sig här hemma och alla 3 "barnen" sover.

"Godislet", perfekt kvällsaktivitet i brist på annat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar