måndag 16 augusti 2010

Uppletanderuta

Trots ett visst motstånd från min sida så blev det en del pälsvård på förmiddagen idag. Det är ju inte den roligaste sysselsättningen men det måste göras om man har spaniel. Som med många andra saker så är det ändå ganska okej när man väl har kommit igång. Ester fick i alla fall fina tassar och Simba fick fina öron och hals.

Eftersom hundarna fick stå still på trimbordet på morgonen så ville jag hitta på någon träning som är lite lättsam och rolig. Då passade uppletanderutan bra och det var dessutom länge sedan sist. Ut i skogen med hundar, regnkläder, föremål och godis.

Jag vallade av en ruta på ca 6x6 meter och placerade ut 4 föremål. Ester har inga problem med att leta och hämta saker men hon har inte riktigt förstått att hon ska ut och leta igen när hon avlämnat en sak. Idag hade poletten trillat ner och hon sprang gladeligen ut om och om igen för att leta fler saker.

Simba fick också ett litet upplet medans Ester vilade. Hon sprang glatt runt och letade men ville helst inte plocka upp det hon hittade. Hon stannade upp, tittade på saken, tittade på mig och tyckte hon var så duktig.

Inför Esters andra uppletande så fick hon sitta utom synhåll och vänta medans jag placerade ut 5 föremål. 3 utav dem hängde jag ovan mark och det var inga som helst problem. Den sista, som var en dummie, hade jag hängt i en tät gran och där fick hon jobba en del innan hon hittade den. Hon fick även jobba en del för att få ner den eftersom jag hade hängt den lite för högt. Hon stod på 2 ben och tog i rejält för att få loss den och väldigt stolt kom hon sedan och avlämnade den till mig.

Arbetet i skogen följdes av 40 min rask promenad och även idag lämnade jag 2 trötta och nöjda hundar hemma när det var dags att åka till jobbet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar