torsdag 19 augusti 2010

Träning, promenad och lite slapp

Igår hade jag tänkt mig en träningsfri dag men när jag kom hem från jobbet så hade Ester en massa energi och då ville jag passa på. Vi har en bra plan att träna på 2 min hemmifrån så dit bar det iväg med apportbocken och stora godisburken i högsta hugg.

Vi började med apporteringen och då testade vi vårt "nya" sätt. Det fungerade bra och Ester hade riktigt bra fart, både ut och in. Vi testade även avlämnande framför mig för att sedan sätta sig fot vid sidan. Det är ännu inte befäst men jag tror att det kommer att passa henne.

Framförgåendet går si sådär men vi är ju bara i början av inlärningen ännu. Ester börjar förstå att hon ska iväg framför mig på kommandot men hon vill gärna behålla kontakten och ibland även vända sig om. Det gäller för mig att vara snabb i dessa lägen och det kanske inte är min starkaste sida. Det är i alla fall en rolig träning för oss båda så det ska vi lägga en hel del tid på.

Vi körde även ett litet pass linförighet med positioner, vändningar och halter. Det var länge sedan sist och hon var verkligen på tårna. För Esters del verkar det vara en bra idé att först köra framförgåendet och sedan linförighet. Hon var verkligen peppad och hade en superkontakt :)

Eftersom det blev träning igår så valde vi att ta en slapp morgon idag och kröp ner i sängen igen efter morgonrastning och frukost. Innan jobbet gick vi i skogen 1,5 timme och hittade lite svamp. Några gula kantareller, lite trattisar och en massa fina röda svampar med vita prickar. De sistnämnda har jag hört att man inte ska ta med hem och tillaga till middag ;)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar