söndag 15 augusti 2010

En lugn helg

Förutom fredagens besök på Styrsö så har helgen varit väldigt lugn både för oss och för hundarna.

Igår jobbade jag på dagen och tillbrinade eftermiddagen i en brassestol på gräsmattan med min goda bok. Jag läser just Paganinikontraktet, den senaste av Kepler. Även om den inte är lika spännande som Hypnotisören så måste jag säga att den är riktigt bra ändå.

När jag satt där i trädgården såg jag att det kommit upp några blommor som jag inte vet vad det är för sort. De är ganska fina och tydligen ganska goda också, i alla fall om man är fjäril.



Innan middagen tog jag en kort sväng med hundarna i skogen och hittade en Karl-Johan som jag tog med hem. Efter att ha fått några lektioner av Marie om vad som utmärker vissa svampar så vågar jag nu för tiden plocka och äta annat än bara kantareller. Den passade bra till dagens middag som bestod utav stekt röding med linser och grönsaksfräs. Såå gott!

Hundarna, som hade en vilodag, låg och sov under bordet hela kvällen medans vi spelade spel och delade på en flaska vin. Från vårt kök kan vi se solnedgången och igår kväll var det ett väldigt vackert sken över himlen när solen gick ner.



En vilodag och Ester är i sitt esse igen. Hon väckte oss vid 8-tiden men somnade om en stund efter att hon krupit upp och lagt sig bredvid mig med huvudet på min kudde. Efter en kort morgonpromenad och frukost så levde hon loppan hemma i köket innan det var dags att gå en långrunda i skogen.

Riktigt busig såg hon ut när hon låg på språng med tassarna på gummibenet och snöret i munnen. Det var tur att vi snart skulle gå ut och göra av med lite energi.


Det blev en promenad i skogen på närmare 2 timmar inklusive svampplockning. Lite kantareller och två snygga karl Johan fick vi med oss hem. Ester hon bara sprang och sprang och sprang. Tungan hängde som en slips på slutet och ändå lyckades hon springa så hon hurpade.

På vägen hem använde vi oss av husse och tränade lite budföring. Det var ett tag sedan vi gjorde detta moment men det hade hon inte glömt. Det är ju dessutom väldigt roligt att springa mellan två personer som delar ut godis varje gång man kommer.

Nu är hundarna hemma och vilar sig efter den långa promenaden, Claes är på fotboll och jag är på jobbet. Imorgon förmiddag ska jag sätta igång att trimma hundarna eftersom det börjar bli dags för det igen.

2 kommentarer:

  1. Hej på er i det kvalmiga vädret!

    Nu skall du få namnet på dina fina blommor:
    Röd Rudbeckia (Echinacea purpurea på latin)på svenska kallas just den här sorten "Magnus".
    Mycket tålig och kommer tillbaka varje år, precis som en perenn skall göra.

    SvaraRadera
  2. Magnus? Det var ett roligt namn på en så fin och rosa blomma ;)

    SvaraRadera