söndag 16 augusti 2009

Valpkurs

Idag har jag varit på valpkurs, men utan Ester. Vi fick några uppgifter till nästa gång (29/8) och det var främst kontaktövningar. Jag tränar ju redan mycket på kontakten och jobbar i stort sett på samma sätt som instruktören lärde ut och det är ju bra.

Denna typ av övningar kan vi träna på även om Ester är konvalicent. Mycket är sådant man gör i vardagen och jag är mycket för att träna in moment i naturliga situationer. Att träna lydnadsmomenten under promenaderna och hemma i lägenheten tycker jag är bra . Man behöver inte alltid bege sig till en appelplan och träna sådär uppstyrt och "tråkigt". Framför allt när hunden är ung.

Det luriga är när man har med sig Simba på promenaden. Får hitta på sätt att träna där båda kan vara med eller vara på platser där Simba kan strosa runt lite själv. Hoppas även på att hon ska bli lite sugen och försöka återuppta lite enklare träning med henne med. Hon har ju faktiskt LP i lydnadsklass 2 men motivationen tryter lite ibland.

Försöker gå minst en promenad om dagen med bara Ester och då passar jag på att träna. Hon tycker att det är väldigt roligt och har mycket motor. Det gillar jag =)

1 kommentar: