tisdag 25 augusti 2009

Blå stjärnan dag 1

Idag har Simba varit på Blå Stjärnan. Veterinären Sofus Hansen som jag fick träffa undersökte Simba och vi pratade igenom tidigare provtagningar och röntgenbilder. Han ville börja med att ultraljudsundersöka buken och sedan ta nytt blodprov där man ska undersöka blodplättarna i mikroskop. Benmärgsprov kommer i nästa steg så hon behövde inte bli inlagd om inte jag absolut ville det. Det kändes jätteskönt att få ta med henne hem igen.

Under ultraljudsundersökningen gick veterinären Heidi igenom alla organ i buken och det fanns ingenting avvikande som borde kunna orska de höga värdena i hennes blodprov. Svar på mikroskopsundersökningen får jag senare i eftermiddag. Troligtvis kommer det bli ett benmärgsprov eftersom det är i cellerna i benmärgen som blodplättarna bildas (har jag fått förklarat för mig).

Ester fick hänga med även idag. Väldigt nyttigt för henne att träffa så mycket folk och andra hundar i en miljö där man måste vara lite ordningsam. Hon var jätteduktig men så klart glad i alla nya människor hon fick träffa. När vi gjorde ultraljudsundersökningen så släcktes ljuset ner i rummet vilket gjorde att Ester somnade som en stock på golvet. Rätt cool är hon i all fall måste jag säga.

Nu är Simba hemma igen och jag väntar på att veterinären ska ringa för vidare besked. Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar