lördag 29 augusti 2009

Valpkurs med mera

Valpkursen är avslutad och Ester ligger och sover i sin fåtölj. Idag fick vi lägga spår och det var väldigt roligt. Ester hittade spåret efter några försök och gick långsamt vidare med näsan i backen. Efter halva sträckan blev hon plötsligt distraherad av någonting i skogen vilket gjorde att hon aldrig riktgit hittade tillbaka. Hon blev så skraj att hon istället vände och började hoppa på mig.

Denna typ av spår är ganska enkla att lägga så det ska vi verkligen fortsätta att göra själva. Hundarna brukar tycka att det är väldigt roligt när de väl kommer på hur det ska gå till.

Ester väntar på sin tur.

Några av de andra deltagarna i kursen. Från vänster Harry, Elli och Oliver med mattar.

Lekstund efter kursen. Ester och Oliver hoppar runt i ljungen.

Idag har vi även hunnit med lite bad och pälsvård inför morgondagen. Ester hatar verkligen att bli badad. I vårt lilla badrum är det inte helt lätt heller. Vi blir liksom lika blöta båda två. Ester ligger nu och sover iklädd ett litet fodral, detta på uppdrag av uppfödare Kari som ska ställa henne. Det är för att pälsen ska torka så rak och slät sommöjligt. Ester verkar gilla det men hon är ju rätt frusen av sig också.

Jag har redan innan morgondagen kommit fram till att det här med utsällning inte är min grej. Jag gillar när springrarna är fina och vältrimmade men det har fixandet och trixandet innan är inte min grej. Tacka vet jag lydnad, spår och agility där man faktiskt bedöms för en prestation och där det inte spelar någon roll om man inte hann bada och trimma precis innan. Jag ser i vilket fall som helst mycket fram emot morgondagen och att få höra vilken bedömning Ester får.

1 kommentar:

  1. Lilla stackars Ester Ja det är inte lätt detta med utställning Jag får hålla med dig Louise att det är mycket roligare med aktiviteter som lydnad m.m. Då bedöms hunden för var den är och inte hur den ser ut. Det är väl därför jag inte kan bli en utställnings människa även om jag skall vara det som uppfödare.
    Vi ses imorgon
    Kram Kari

    SvaraRadera