söndag 27 september 2009

Träning i Nääs

Idag på springerkursen var vi i Nääs. Vi började med att promendera till en gräsplan där vi skulle vara. På vägen dit fick vi jobba lite med följsamheten och att bara promenera med de andra är knepigare än man kan tro. Tycker ändå Ester skötte sig rätt bra.

Därefter blev det apportering i form av att hämta och avlämna leksaker, inkallning och ligg/ligg kvar. Ester som har hyfsat stort föremålsintresse gillar att bära saker men när det blir i samband med träning är hon inte lika villig. Vi kom i alla fall fram till att om jag inte hejjar på och berömmer henne för mycket så går det bättre. Kändes som jag fick lite tips och nu tror jag att jag vet hur vi ska träna vidare.

De andra momenten gick finfint. Under inkallningen fick vi dessutom ett extra störningsmoment eftersom det promenderade förbi några människor som hade en hund med sig.

Efter lite fika promenerade vi vidare och stannade till vid sjön där vi fick prova på att apportera dummies. Ester ville så klart inte bada, bara gå i med framtassarna men dummiesen tyckte hon var kul. La jag den i vattenbrynet plockade hon upp den och bar stolt upp den på land.

Den sista promenaden tillbaka till bilarna var hundarna rätt trötta och brydde sig knappt om varandra alls. Det blev ett lite längre pass än vanligt och med många olika moment så de var lite möra efteråt.

Nu sover Ester gott i sin fåtölj efter ett bad, välbehövligt men inte så populärt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar