tisdag 13 april 2010

Träning i Bollebygd

Idag har vi varit i Bollebygd en sväng. Jag, Kari och Yvonne träffades där för att träna lydnad och ta en promenad i skogen.

Ester blir helt galen när vi kommer till Pussentorpet, hon skriker av lycka. Det är ju alltid så roligt när man kommer dit. Mamma Lizza och syster Elza bor där och även uppfödare Kari som Ester är helt tokig i.

Hon hade lite svårt att koncentrera sig till en början och det är kanske inte så konstigt. Vi började med en platsliggning och det blev lite för "svårt" för Ester att göra direkt när vi kom. Hon låg stilla men gnällde och skällde lite, vilket hon aldrig gjort tidigare. Jag ska tänka på det till nästa gång och se till att hon hinner lugna sig lite innan platsen. Jag vill inte att hon ska komma på att man kan göra så när man måste ligga stilla och ha tråkigt.

I övrigt tränade vi ettans moment och det mesta gick riktigt bra. När det gäller läggande och ställande under gång så arbetar vi med att få bort dubbelkommandona och där är vi på god väg. Apporteringen, hopp över hinder och inkallningarna gick toppen.

Linförigheten/fritt följ går ganska bra samtidigt som vi har massor att jobba på. Detta moment som är enormt stort försöker vi bryta ner i små delar och träna varje del för sig. Fokus just nu är 100% kontakt och position, vilket man kommer väldigt långt med. Det går sakta men säkert framåt.

Ester var väldigt alert idag, vilket hon i och för sig brukar vara, och det är så kul att träna hund men en massa energi. Mycket hellre dämpa än höja, så jag hoppas det håller i sig även när hon blir äldre.

Yvonne tog lite bilder idag när vi tränade så jag hoppas kunna komplettera med detta lite senare.

1 kommentar:

  1. Zob att jag inte kunde vara med och träna men så är det när vilspårsäsongen äntligen kan börja på allvar och nya elever pockar på information och hjälp.

    SvaraRadera