torsdag 29 april 2010

Hundträning med filmning

Igår var det dags för lydnadskurs igen. Precis innan vi skulle börja så öste regnet ner men vi klarade oss ifrån det mesta. Denna gången blev vi filmade när vi gick linförighet och fritt följ. Jag har nästan bara kört linförighet så här jag kopplade loss förväntade sig Ester ett ställande eller läggande under gång.

I övrigt var det platsliggning, tandvisning, en kontaktövning och lite fri träning. Ester brukar ligga tyst men igår pep hon lite, det kom tom ett voff och därefter ställde hon sig upp. Inte bra!! Jag lämnade henne på lite längre avstånd än vad jag gjort innan så det är bara att gå tillbaka i utvecklingen och ha mindre avstånd igen.

Efter träningen gick vi in och tittade på våra filmsnuttar. Det kändes lite si sådär när vi gick men det såg faktiskt bättre ut på filmen. I mitt och Esters fall så hade de andra mest positiva kommentarer, om Ester =). Hon har bra kontakt, bra position (och håller denna), har kul och är koncentrerad. Jag däremot har mycket att jobba på.

Jag måste börja lita på Ester och inte locka, berömma och hejja på henne i förbyggande syfte. Jag måste räta på mig och inte "hänga" över henne. Jag måste plocka bort mina dubbelkommandon som tex knäböjar och nigningar. Jag tror jag behöver träna på att gå utan hund. Det var i alla fall väldigt nyttigt att se sig själv och även de andra. Förhoppningsvis blir det ny filmning i slutet på kursen och då ska jag skärpa upp mig, framför allt när Ester är så duktig.

Idag har det blivit hundaktiviteter i form av pälsvård, platsliggningsträning, plocka pinnar-träning och en promenad i skogen. Nästa vecka är det dags för en ny fokusvecka och då ska vi ta tag i spårapporteringen. Jag har en massa idéer på hur vi ska träna detta och två utav sätten testade jag idag. Det gick riktigt bra. Återkommer med resultatet i slutet på nästa vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar