tisdag 2 november 2010

Uppletande av föremål

Idag har vi varit i skogen och tränat uppletande av föremål. Jag började med att valla av en ruta på ca 5x10 meter och placerade ut 5 föremål. Det var en tennisboll, en dummie, en pälsbit, en apportbock och en spårpinne.

Dummiesen och pälsbiten hängde jag ovanför marken och det brukar inte vara några problem för Ester att hitta. Även denna gången gick det bra att hitta föremålen både på marken och i träden men en miss jag hade gjort var att hänga dummiesen lite för högt och lite för hårt.

Ester, stackarn, stod på bakbenen med frambenen mot trädstammen och drog som en tok. Jag hejjade på henne men till slut fick jag gå och hjälpa henne.

Vid andra försöket fick hon också kämpa lite men fick ner den till slut och blev då så himla glad. Det är en extra utmaning för henne när hon får dra och slita lite för att komma åt sina föremål. Hon är toppen bra på att i full fart komma in och avlämna hos mig. Det där med apportering och avlämning är verkligen hennes grej.

Mellan Esters två uppletanden så fick Simba springa ut och leta lite hon med. Simba har inget direkt föremålsintresse så jag förväntade mig inte att hon skulle komma in med sakerna med det är inte så viktigt i hennes fall. Trots flera olika roliga saker valde hon att ta apportbocken så nästa gång ska jag göra en uppletanderuta med bara apportbockar till henne.

Efter träningspasset och en timmes promenad i skogen så somnade nästan Ester på dörrmattan när jag skulle torka hennes tassar. Kändes bra att lämna vovvarna trötta både i kroppen och i knoppen .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar