torsdag 4 november 2010

Spår och promenad i Råda naturreservat

Nyss hemkomna från skogen och hundarna är ganska nöjda. De ligger här och myser under bordet medan jag sitter vid datorn och dricker en kopp kaffe.

Idag har vi varit i Råda naturreservat och där har vi både promenerat och spårat. I morse när jag trimmade Simba så kom det en skur med regn och hagel men sen blev det härligt väder och solen tittade fram.

Idag blev det endast ett spår till Ester och jag trodde att det skulle bli en riktig utmaning för henne, men är man bra på att spåra så är man.

Spåret gick i en skog där det inte var speciellt mycket växtlighet på marken utan bara en himla massa löv. Det innebar att det inte blev dofter på ris, grenar mm utan bara på marken precis där jag gått. Spåret blev lite kors och tvärs med både räta vinklar och inte så räta vinklar. Det gick delvis jäms med en gångstig och på ett ställe korsade jag denna.

Apporterna syntes över huvudtaget inte i alla löv och det kändes också som en svårighet men hon grejade detta väldigt bra. Förutom att jag strulade till det lite på ett ställe (man ska ALLTID lita på sin hund, när ska jag lära mig detta???) så gick hon väldigt bra, korsade gångstigen otroligt snyggt och plockade alla apporterna.

På slutet träffade vi på några skogsarbetare men Ester var så koncentrerad att hon inte ens hade tid med en blick åt deras håll. De stod mest och såg imponerade ut över den duktiga hunden som gick längst fram i linan (det hoppas jag att de gjorde i alla fall ;) Nöjd och glad trippade hon tillbaka till bilen med slutapporten i munnen. Jag älskar verkligen denna lilla hund.

Vi har även hunnit med lite träning i trädgården i form av "framåt - stanna", kryp, "fjärrdirigerings-sitt upp" och acceptans av metallapporten. Den sistnämnda är ingen höjdare precis. Hon bara skäller på den och tycker den är läskigt så vi har gått tillbaka till bebisstadiet. Hon får gotta bara hon duttar med nosen på den och så långt kan hon sträcka sig än så länge. Jag ska nog överlista henne även när det gäller detta moment.

Nu ska jag snart till frissan och sedan hämta vårt nya soffbord. Det gamla åkte med när vi sålde den gamla soffan så det nya bordet är mycket välkommet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar