måndag 1 november 2010

Träning med mera

Idag har vi varit i Härryda och tränad med Eva. Det var mer än 4 veckor sedan sist och Ester som mest har vilat under denna tid var lite ringrostig. Det tog dock inte så lång tid innan hon var med på banan igen.

Det är mycket nytt som ska påbörjas nu så dagens pass gick mest ut på vad vi ska börja med och hur vi ska göra det. Det handlar nu främst om att påbörja små delar som sedan ska byggas ihop till de olika momenten. Mycket utav detta kommer vi att träna inomhus, hemma i köket, och i skogen under promenaderna.

Det känns riktigt kul att börja med lite nytt och eftersom vi siktat in oss på lydnadsklass 2 och lägraklass spår till våren så har vi en hel del att jobba med. Mycket fokus kommer ligga på linförighet/fritt följ eftersom detta är grunden till det mesta. Att kunna behålla fokus längre stunder är viktigt och det är något vi kommer behöva jobba mycket med för att bli helt nöjda.

Efter detta fantastiskt roliga och inspirerade träningspass så åkte vi hem och begav oss ut i skogen. Mycket snurrade i mitt huvud och jag försökte sumera dagens övningar under promenaden.

När jag gick där och fundeade som mest såg jag något stort som skymtade till mellan träden. Snabbt fick jag tag i Simba men Ester som var lite före fick syn på älgen (som det visade sig att det var) och sprang efter den. Som tur är lyssnar hon på inkallning även i dessa lägen så hon avbröt sin "jakt" och kom tillbaka till mig. Efter att ha kopplat hundarna gick vi vidare och där stod den, ca 50 meter bort, stor och ståtlig och tittade på oss.

Älgen är ett fantastiskt djur och det känns nästan lite exotiskt att träffa på dem så i skogen. Den var för långt bort för att ta ett kort med mobilen så jag stannade bara upp och tittade på den några sekunder och gick därefter vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar