söndag 14 april 2013

Träningsekipage

Efter en vecka i soffläge försökte jag igår morse kurera mig så gott det gick och åkte sedan till SBK Göteborgsavdelningen. Det var dags för agilityinstruktörsutbildning där jag och Ester tillsammans med 7 andra ekipage skulle agera träningsekipage för blivande agilityinstruktörer. Ett perfekt tillfälle att få testa på agility med mer eller mindre privatundervisning under 3 timmars tid.

Var lite orolig att Ester skulle vara seg och trött men där hade jag fel. Hon var väldigt lugn och stillsam mellan träningarna men när hon väl fick köra var jag förvånad över hennes fokus och tempo.

Det hela var uppdelat i 4 stationer och vi var 2 ekipage åt gången på varje station. Där fanns 2 blivande instruktörer som instruerade på varje station och dessutom gick deras ledare runt mellan stationerna och coachade "instruktörerna".

Jag och Ester gick tillsammans med en tjej från klubben som heter Karin och hennes amstaff-tik Rossi på 2 år. Det var ganska stor skillnad på hundarna bredvid plan då Ester var väldigt lugn och sansas och Rossi hade energi för ett helt fotbollslag. När vi sedan körde var hon såklart snabb som tusan men Ester fick också upp bra fart och förvånade nog lite grann :)

Station 1 bestod av hopp, tunnel och säck. Inga problem för Ester som testat på de hindrerna innan.
Karin och Rossi i fullfart över hinder och genom tunnel och säck

 Nästa station var slalom och där fick vi träna med bågar vilket var nytt för oss. Anledningen till detta är att man inte ska föra hunden med handen genom slalomen och dessutom få in momnetet med hunden både på höger och vänster sida. Väldigt nyttig träning då vi just gjort dessa "fel".

Tredje stationen var en hopp-kombernation med extern belöning på slutet. Detta var heller inga som helst problem för Ester som var väldigt fokuserad på godisen i målet.
En hoppkombination som tränades in med bakåtkedjning

Sista stationen var blanshindret och gungan med fokus på kontaktfälten. Ester gillar inte gungan och idag tränade vi inte hela moment men idag hade hon inga problem med att sen slog lite lätt i backen.
En trött och smutsig Ester efter 3 timmar med agilityträning
 
Min dagsform var inte något vidare för denna aktivitet. Svullen och brännande hals, snorig, hostig och väldigt svajjig röst men jag ville så gärna vara med. Imorgon är det dags för jobb igen och jag hoppas på att ett under ska ske. Känner mig egentligen inte bra nog att fixa en dag på jobbet så det lutar åt doktorn imorgon och sedan får vi se vad han säger. 

Nu är jag bara så sugen på att gå agilitykurs och allra helst på klubben men just nu är det svårt för mig att komma iväg på vardagskvällar eftersom jag jobbar en hel del. Har istället anmält mig till en helgkurs på 5 gånger på Lines hundskola med start i början på maj.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar