tisdag 1 mars 2011

Spårträning i Pixbo

Jag har nyligen blivit upplyst om att Lägreklass spåren är på ca 1000 m, vilket jag inte riktigt hade uppfattat. Hur jag har kunnat missa det är en bra fråga men nu är det i alla fall dags att träna på lite längre spår. Idag blev det därför ett spår på ca 600-700 m för Ester. 8 pinnar placerade jag ut och det hela fick ligga i ca en timme innan vi gick på.

Under tiden tog jag och hundarna en promenad i skogen. På ett ställe hittade vi en hög ben som var ganska stora och tanken på att det kunde vara människoben slog mig. Det kommer jag nog aldrig få veta men de långa var 30-35 cm och där låg även en hög med ryggkotor brevid. Hundarna var i alla fall väldigt intresserade av att gå fram och nosa på dem.

Underlaget i dagens spår var lite varierande. Mest barmark och då i granskog, alltså inte så mycket växtlighet utan mest mossa och barr. I övrigt var det några partier med snö men jag tänker att det är nyttigt med lite blandning av underlag.

Eftersom spåret legat en timme så dök Ester ner djupt med näsan i marken och gick riktigt bra från början till slut. Ofta kan hon vara lite ivrig i början och därmed slarvig, men idag tycker jag att hon skärpte sig från start.

Hon plockade upp alla 8 apporterna och de flesta vinklarna tog hon jättesnyggt. Det kändes inte heller som hon tröttnade på slutet trots att det var ett lite längre spår och det kändes förstås väldigt bra.

Det är allt lite svårt att veta hur långt spåret blir när man går det. Idag räknade jag steg men det är lätt att tappa bort sig i räkningen så nästa gång ska jag ta med min stegräknare. Där kan man ställa in sin steglängd och då få sträckan uträknad.

Nästa spårträning blir på fredag och då ska vi försöka få till ett 1000 meters spår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar