måndag 25 januari 2010

Äntligen träning igen

Idag har vi varit på brukshundsklubben i Kallebäck och tränat. Det har varit ett långt uppehåll igen pga av vädret, Esters hosta och vår skidresa. Inom kort ska vi genomföra ett inprov till en eventuell lydnadsklass 1 kurs som startar i mars. Jag hade tänkt mig lite mer träning än vad det blivit den senaste tiden så vi får väl se hur det går.

Ester var taggad till tusen på dagens träning och det gick riktigt bra. Vi körde igenom lydnadsklass 1 momenten (förutom platsliggning och tandvisning) och jag tycker hon var riktigt duktig.

Under linförigheten hade hon bra position och bra kontakt, ställande under gång gick bra med dubbelkomando, inkallning med mycket fart och godkänd avslutning, läggande under gång var ok med dubbelkommando och hopp över hinder gick galant.

Apporteringen däremot är det lite si och så med. Hon hämtar och avlämnar om jag kastar apporten men tycker inte om att ta den och hålla den i munnen. Vi får hoppas att detta räcker, något ska vi väl träna på under kursen med =)

Jag hoppas även att träningen för Eva snart kommer igång igen, jag längtar så efter det. Känner att det ändå är bra att gå kurs på SBK samtidigt eftersom det blir annan miljö och andra hundar då. Men först ska vi klara inprovet.

1 kommentar:

  1. Välkomna hem och kul att ni har haft det bra.
    Talade med Kari idag och vi var överens om att nu får vi dra igång med träningen igen. Nu får vi ju bara se vad som blir med morgondagens oväder och hur mycket ny snö som kommer att falla.

    SvaraRadera