onsdag 6 juni 2012

Kursavslutning

Igår hade vi avslutning på den bästa hundkurs jag någonsinn gått. Det känns lite sorgligt att den är över men vi hoppas på någon form av fortsättning till hösten.

Det var i alla fall en väldigt rolig avslutning med en liten tävling. Det var 7 st moment som vart och ett byggde på de teman vi haft vid varje kurstillfälle. Roligt och väl genomtänkt precis som allt annat vi gjort på denna kurs.

Moment 1: Stadga - Enskild platsliggning med störning (korvkastning över hunden)
Ester låg inte kvar (vilket jag anade) vilket resulterade i 2 poäng (maxpoängen var 10)

Moment 2: Inlärningsteknik - Apportering av sko
Ester springer ut, tar skon, kommer tillbaka men släpper den framför mina fötter - 7 poäng

Moment 3: Belöningar - Kryp med många belöningsmetoder (3 steg  sedan en belöning, 3 steg sedan en annan belöning osv)
Esters kryp har blivit så bra under kursen och vi fick 10 poäng med våra 5 olika belöningsmetoder (godis, klapp, lek, jakt och kamp)

Moment 4: Relationsmodellen - Spela död (lägga ner hunden på sidan med huvudet på marken och ställa sig bredvid)
Har aldrig tränat detta med Ester men hon var den enda hunden som fixade momentet fullt ut. Tror det beror på vår fina relation och att hon litar på mig trots att det är en obekväm situation. Är nog mest nöjd av allt att hon fixade detta. 10 poäng så klart!

Moment 5: Skogsarbete - Uppletande ruta (så många föremål som möjligt på 1,5 min)
Ester hann hämta 4 föremål och fick 7 poäng

Moment 6: Tävlingspsykologi - Inkallning med oplanerad störning ( i vårt fall en leksak som låg mitt på sträckan)
Ester stannade till som hastigast och nosade men kom till mig utan att ta leksaken, 9 poäng

Moment 7: Kedjning - Framförgående och hopp i direkt följd
Detta borde vi fått 10 poäng på men det blev lite strul i början så hela momentet blev lite fel. Fick i alla fall 7 poäng. Lite retsamt när jag vet att hon är så bra på framförgåendet nu för tiden.

Detta var ju självklart bara en lek men tävlingsinstinkten kommer så klart fram ändå. Vi slutade på en andra plats av kursens 9 deltagare och det är vi väldigt nöjda med. Tänk om alla tävlingar var så här roliga :)

Det hela avslutades i klubbhuset med utvärdering, prisutdelning och trevligt samkväm. Att en utav deltagarna dessutom bakat världens finaste  och godaste tårta var som grädde på moset.



En sak till som var väldigt rolig på gårdagens träning var att Ester var super pigg. Det hela började att hon drog en repa på plan med hjälpinstruktörens pumi Sixten och när vi fått stopp på dem fick hon ett "hattefnatt" själv på plan.

Efter vår lilla tävling körde jag några utan 2:ans moment och hon gick kanon. Hur det än går imorgon så har jag med mig en bra känsla när vi går ut på plan och det är a och o. En utav alla bra saker jag har lärt mig på bästa kursen i mannaminne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar