lördag 30 juni 2012

Hej då lydnadsklass 2 och välkommen lägre klass spår

Igår var jag och Ester på Alingsås Brukshundklubb och tävlade lydnadsklass 2 igen. Hade inte tänkt starta fler gånger men eftersom Kari och Liz skulle dit tyckte jag det var kul att hänga på.

Vädergubbarna och vädertanterna på TV hade pratat om en massa regn och åska och då hade vi stannat hemma. Jag hatar åska och speciellt efter blixtnedslaget vi hade här hemma i december men vi klarade oss som tur var.

Det finns mycket man kan skylla på för gårdagens resultat som tex kvavt väder, sträng domare, pratig tävlingsledare som kommenderade lite si och så, sista startnummer (startar gärna först nämligen) med mera med mera. Men självklart berodde det inte på detta utan snarare på att varken jag eller Ester var speciellt motiverade. Hade kännt mig ganska låg under dagen och hade inställningen att det inte skulle gå bra och då går det inte bra.

152 poäng och en tredjepalcering blev det och några saker är jag faktiskt nöjd med. Rutan till exempel, visst hon hade lite långsamt tempo men hon gick direkt in framifrån och stod stilla precis som hon skulle.

Nu har vi i alla fall lämnat lydnadsklass 2 bakom oss och självklart ska vi jobba vidare för en start i 3:an. Det kommer nog ta lite tid förståss för vi har massor att jobba med. Nu ska jag börja om på vissa moment och lära in från början, bland annat fritt följ och apporteringen. Dessutom har vi några helt nya som vittringsapportering och inkallning med ställande som vi i stort sett inte påbörjat ännu.

Om allt går enligt plan så ska vi försöka komma med en lägreklass spår i september. De tävlingar som är aktuella för oss är mellan 1-30 sept och det är precis då hon kommer löpa. Förhoppningen är i alla fall att vi ska komma med på någon innan eller efter löpet men eftersom det lottas vid många anmälningar så vet man ju aldrig.

Lydnadsdelen har vi ju tränat på hela våren på brukslydnadskursen så det vi ska jobba med under sommaren är skotträning och spårdelen. Platsliggningen med skott kommer jag stå över men budföring med skott hoppas jag att vi ska kunna träna in. Hon älskar ju detta moment och att hon kommer acceptera ett skott där bör vi kunna lära in.

Sagt och gjort, ett lägre spår är lagt som vi ska gå om ett par timmar. Något kortare och med några färre apporter men ca 600 m och 6 apporter är inte så långt ifrån hur det kommer vara på tävling.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar