måndag 14 maj 2012

Skendräktighet och fysträning

Då var det dags för skendräktighet igen. Så länge vi var i Stråvalla utan alla pipdjur så var det ok men så fort vi kom hem blev Ester superskendräktig. Hon bäddar, bär runt, gnäller och är allmänt olycklig inomhus. Jag är hård och plockar bort grej efter grej, allt eftersom hon hämtar något nytt. Utomhus glömmer hon det och är faktiskt riktigt pigg och arbetsvillig.

Idag hade jag tänkt mig en vilodag eftersom jag har lite ont i mina fötter men det fick bli en kompromiss. Claes var ute en hyfsad sväng innan jobbet och nu har hon fått arbeta lite lätt i trädgården. Vallade av tomten och gjorde därefter 2 uppletande med 4 grejer per gång. Ut och in i full fart vid varje skick.

Mellan uppletanden fick hon springa mellan en sten och ett lock som hon skulle trampa på. Stenen längst ner i trädgården och locket en bit upp. Eftersom vi har en liten kulle i trädgården innebar det lite mer motion än om det varit alldeles plant.

Jag har insett att det sista kilot som Ester har tappat har tagit en del på hennes muskler. Hon känns lite tunn och hålig på sina ställen. Det är kankse inte är så konstigt när man tänker efter för dels har hon varit lite slö till och från vilket gjort att hon mest lösat på promenaderna och dels så har jag kanske gett henne lite lite mat. Precis som hos oss människor så tar kroppen från musklerna vid för lite mat om man inte tränar tillräckligt.

Nu ska vi försöka bygga upp hennes muskler igen utan att hon lägger på sig runt magen. Jag håller på att byta till ett annat foder som har lite mer protein och sen ska det bli all möjlig motion. Löpning, ev kortare cykling (eftersom mina fötter strejkar), vandra i skogen över stock och sten, intervallträning, gärna i uppförskar mm. Jag väntar även på boken "Fysträning för hund" som jag beställt på nätet. Hoppas där få lite inspiration och idéer med bra träning för en liten springer spaniel :)

Har kört några lättare pass med henne och eftersom det innebär lite mer aktiviteter och belöning under promenaden tycker hon att det är toppenkul. Vår lilla dam tycker ju att vanliga promenader är ganska tråkiga om hon inte har hundsällskap och då anstränger hon sig inte värst mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar