onsdag 9 maj 2012

Brukslydnadskurs gång 4 och besök på Pussentorpet

Att vi på gårdagens kurstillfälle var i skogen passade oss perfekt eftersom Ester har en vilovecka från lydnaden. Att det dessutom var superkul och att Ester var taggad till tusen gjorde inte det hela sämre.

Vi lade spår åt varandra, dock ganska korta för att alla skulle hinna gå. Jag fick möjlighet att gå ett lite svårare spår med Ester och det nappade jag på direkt. Svårigheten var att spåret gick igenom en uppletanderuta som en utav deltagarna hade använt en timme tidigare.

Ester hade inga som helst problem med detta. Hon gick på spåret med näsan klistrad i marken och där var den hela vägen. Hon gick i spårkärnan utan att flacka och vinklarna var så snygga att man nästan blev gråtfärdig. Hon imponerade starkt på både instruktören Pål och spårläggaren som gick med. Jag tror att Ester är född till att spåra för det är verkligen hennes starka sida :)

Därefter var det dags att köra uppletanden. Pål hade vallat av en korridor på ca 10 x 30 meter och där skickade vi ut hundarna en efter en. Ester blev så taggad av att titta på de andra att jag trodde hon skulle krypa ur skinnet. När det äntligen var hennes tur stack hon ut som en pil, sökte av, hittade ganska snabbt en pälsbit och kom i full fart in igen. Det är underbar att se henne med denna energin och man kan inte tro att det var samma hund som i söndags.

Slutligen pratade vi lite om söket och hur man jobbar där. Jag har ingen som helst erfarenhet men måste säga att det verkar vara en kul gren. Blev väldigt sugen att testa det med Ester och frågade därför Pål hur man ska komma igång. Enda nackdelen är att man emellanåt måste vara minst 2 personer eftersom det är att hitta människor det hela går ut på.

Idag har jag, Ester och Vilmer varit och hälsat på Kari på kennel Pussentorpet. Som vanlig gick vi en härlig promenad och fikade efteråt. Ester var glad att se sina släktingar och hon tom lekte lite med lilla Mazie, 14 veckor gammal.

Ester och Elza hoppas på en extra liten godisbit

Vi klarade oss precis från regnet men det fick bli fika inomhus. Vilmer som satt på golvet lockade till sig lilla Mazie och de busade med varandra. Hon är en underbar liten hund och helt obekymrad över hans lite hårda handlag emellanåt. Blev väldigt sugen på en valp men eftersom det inte passar nu så får det vänta.

Mazie kollar in Vilmer och hans lilla nallen som hon var väldigt sugen på

Nu sover både Ester och Vilmer och själv börjar jag också känna mig lite slö. Kankse man skulle passa på att ta sig en liten nap när det är lugnt och stilla här hemma ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar