tisdag 18 januari 2011

Lite vårkänsla

Idag fick jag en lite vårkänsla när jag var ute med hundarna. Mycket utav snön och isen har försvunnit och det börjar titta fram lite grönt i form av gräsmattor, buskar och ris. Vi är ju bara i mitten av januari så risken för mer snö och is är stor men just nu längtar jag efter barmark.

På slutet av promenaden tittade solen också fram och då blev det så pass varm att jackan behövde knäppas upp och mössan åkte av.

Idag har vi mest busat och lekt i skogen. Det är full fart på Ester just nu och Simba hänger med bra och blir allt lite sprallig av Esters framfart.

Nu när det är svårt att hitta ställen att träna på så tar jag oftast med mig favoritbollen och lite godis på våra promenader. Detta för att kunna träna lite olika saker i skogen. Där är allt dessutom mycket roligare och Esters tempo är det inga som helst problem med.

Igår blev det inkallning med ställande och framåtsändande och idag uppletande av föremål. Båda hundarna fick sitta och vänta medans jag gick iväg och lade ut bollen (hade bara ett föremål idag). Sedan skickar jag ut båda och eftersom det bara är Ester som letar efter föremålet så fungerar det bra. Simba springer mest runt och nosar.

När bollen är funnen så vänder Ester direkt hem och då med Simba i hasorna. Eftersom avlämning innebär godis så är Simba snabb på att återvända när Ester gör det. Perfekt motion och hjärngympa för båda hundarna samtidigt och ingen behöver sitta uppbunden och vänta på sin tur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar