tisdag 8 juni 2010

Semester med hundträning

Det är så skönt med semester. Man hinner med så mycket mer än om man ska jobba 40 timmar i veckan. Nu är kl 13 och vi har redan hunnit med att hämta Eva i Kållered, lägga spår, fika, gå 4 spår och promenera i skogen. En vanlig tisdag hade jag precis kommit till jobbet nu och därefter var den dagen slut.

Nu har jag ca 4 timmar på mig att göra lite nytta hemma innan det bär av till stan för att äta en matbit och driicka ett glas vin men min kompis Lisa.

När det gäller dagens träning så hade jag önskat spårträning och det tyckte Eva var en bra idé. Vi la varandras spår och jag var mest nöjd med att jag hittade tillbaka till Evas hus igen. Jag hade med mig både mobil och visselpipa men de behövde inte användas som tur var.

Jag tyckte själv att de spår jag la till Evas hundar blev lite konstiga men jag tror hon blev nöjd ändå. Om inte annat var hennes hundar vädlgit duktiga och tog dem bra trots att det var över sumpmark och genom snårskog.

Till Ester la Eva ett ganska långt spår med totalt 6 apporter. Ester gick väldigt bra idag, med ett precis lagom drag i linan. En utav apporterna bestod utav en halv trä-klädnypa och även denna tog Ester och avlämnade till mig. Jag är så nöjd med henne idag, både spåret och apporteringen var kanon.

Simba fick ett spår som hon velade lite i till en början med sedan kom hon igång och gick riktigt bra. Hon apporterar dock inte men markerar lite snabbt och jag bryr mig inte eftersom hela grejen för henne är att hon ska få ha lite kul. En pigg 11-åring måste man säga att hon är ändå.

En svårighet som båda mina hundar stötte på var att deras spår på ett ställe låg ganska nära varandra. Ester fick lite vittring på Simbas spår men släppte det ganska snabbt.

Nu blir det ingen Eva-träning på några veckor, vi ska till Italien och Eva ska till Danmark. Jag kommer sakna det men det är behövligt med lite paus och vi har en hel del att träna på ändå.

Jag har lite funderingar på att starta Ester i lydnadsklass 1 i juli men vi får se hur hon känns efter träningsuppehållet. Löp-segheten verkar börja ge med sig i alla fall, så vi kan ju alltid hoppas. Tänk att min lilla "bebis" snart ska ut på tävlningsplan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar