onsdag 9 juni 2010

Avslutning på tävlingslydnadskursen

Idag var det avslutning på tävlingslydnadskursen och jag hade förbrett mig på att det skulle bli tävlingsträning. Det visade sig att de hade gjort det förra gånge då vi inte kunde vara med. För vår del var det lika bra eftesom vi inte tränat lydnad på 1½ vecka och kommer ha uppehåll lika länge till.

Det blev en annan typ av tävling som bestod av en poängpromenad och 3 moment. Poängpromenaden gick man med sin hund och i samband med flertalet utav frågorna skulle man även göra en aktivitet med sin hund.

När alla kommit i mål var det dags för momenten och det var inte vilka moment som helst. Till att börja med skulle hundarna apportera råa ägg. Vi fick välja om ägget skulle apporteras från handen eller från marken. Jag valde marken och det innebar att jag gick ut några meter, lade ägget på marken, gick tillbaka till Ester och kommenderade "Apport". Till min stora förvåning sprang hon ut, tog upp ägget och avlämnade till mig sittade på vänster sida. Härligt när man får bekräftat att ett kommando är befäst. Det var bara 2 utav 7 hundar som tog ägget och en utav dem var såklart Ester. =)

Nästa moment var att köra en skottkärra med vatten på brädor utan att skvalpa ut. Hunden skulle man ha med sig i kopplet men Ester var ju inte direkt något problem. Herregud vad dålig jag var på det, jag som ändå kört skottkärror i stallet i 11 års tid.

Sista momentet så skulle hunden sitta ca en meter framför oss. Hon skulle titta framåt och ha ryggen mot mig. Samtidigt skulle jag kasta 3 tennisbollar över henne i en hink. Ester satt still men att sätta bollarna var svårare. Jag fick i alla fall i en boll.

Trots den ganska dåliga insatsen i poängpromenadsfrågorna och skottkärrekörningen kom vi 2:a i denna lilla tävling. Allt tack vare Esters insats i ägg-apporteringen och hennes stillasittande i bollkastningen. Skulle inte förvåna mig om hon sköter sig och jag ställer till det den dag vi ska ut och tävla lydnad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar