torsdag 20 oktober 2016

Provsvaren

Igår kväll tog jag med mig hundarna ut och körde ett litet lätt rallylydnadspass med fokus på höger. Även Ester fick hänga med och små korta pass kan hon få köra, men hon är på hugget och vill nog gärna mer.

Mitt i träningen ringde telefonen och när jag såg "Blå Stjärnan" på displayen knöt det sig lite i magen. Priovsvaren hade kommit och domen blev  "kraftig inflammationsbild i magens vävnad och slemhinnor, även tunntarmen påverkad". Inget roligt besked men ändå en lättnad över att det inte rör sig om någon tumör eller likanande. Jag har väl inte heller trott det men just därför hade ett sådant besked blivit en riktig chock.

Med tanke på dessa provsvar så är det hög tid att påbörja en kortisonbehandling och trots att jag inte är förtjust i kortison så måste vi göra detta. Lite högre dos i 1-2 veckor och sedan en nedtrappning på ca 2 månader.

Förklarade för veterinären hur hon tidigare mått av kortison så vi bestämde tillsammans att testa den rekommenderade dosen och ha en avstämning i början på nästa vecka. Visar hon för mycket biverkningar får vi minska den lite tidigare än tänkt.

Med tanke på att hon mått så mycket bättre de senaste 10 dagarna så hoppas jag att kulmen har varit och att det redan har vänt. Mår lite dåligt när jag tänker på hur hon kännt sig de senaste veckorna och jag förstår att hon varit låg och lite deppig med en sådan inflammation i magen.

Nu kan det i alla fall bara bli bättre och vi håller tummarna ännu en gång för att hon kommer svara på medicineringen och bli helt återställd igen.

Trötta och nöjda efter träning, då är det fint att dela kudde med bästa kompisen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar