måndag 10 februari 2014

Träningsdag

I fredags eftermiddag åkte hela familjen ner till Frillesås för att besöka Claes föräldrar. Vi passade på att göra detta just denna helgen eftersom jag på lördagen skulle till Ullared på träningsträff med Smillas kull och uppfödare.

Det blev mycket hundträning denna dag både för hundar och förare. Vi började med att lägga spår till hundarna och vissa valde viltspår medan några lade personspår. Jag valde att lägga var sitt personspår till hundarna eftersom det är det jag i huvudsak sysslar med.

När det gäller Smilla så har jag valt att börja om helt från början då hon har alldeles för bråttom, har för lite fokus och inte riktigt förstått vad det hela går ut på. Idag lade jag ett ca 30 meters spår med godis i varje steg. Min tanke med detta var att hon skulle få ner näsan i marken, börja spåra (inte vädra i luften), fokusera och komma ner i varv. Jag skulle vilja säga att det var precis så det blev också.

 Vi ska köra det ett par gånger den närmaste tiden och sedan ganska snart plocka bort godis och bara lägga då och då, i vinklar osv. Dessutom är det dags att sätta fart med apportpinnarna, att få henne att plocka dem helt enkelt. Det ska vi träna in här hemma och nu när hon kan "hämta-kommandot" hyfsat så hoppas jag ha användning för det även här. 

Ester fick också ett spår och det var som vanligt med diverse vinklar och pinnar. Hon drog iväg som ett skott och jag har inte så mycket att klaga på. Bra spårning, bra tempo, tog vinklarna bra och alla apporter med in. Hon är min fantastiska spårhund och hon tycker det är så himla kul.

Under tiden spåren låg körde vi lite lydnadsträning tillsammans. Smilla var helt och totalt galen till en början och hade fokus på allt annat än mig. Fick dämpa henne och jobba på kontakten ganska länge innan det släppte, men de sista 5 min var hon bra ;)

Efter spåret var det dags för fika och det är inte att förglömma sådana här dagar. Halva nöjet med denna typen av träffar är ju att umgås och snacka hund med de andra hundägarna.

Det blev ytterligare ett träningspass efter fikan och då började man märka på hundarna att de lugnade ner sig. Vi körde ytterligare lite lydnad och dessutom apporteringsträning. Jag som tränat en del apportering på mitt sätt den senaste tiden insåg att jag faktiskt i stort sett gjort så man "ska" göra.

Smilla skötte sig bra och hämtade dummien som hon skulle. Avlämningen gick bra enligt den nivån vi är på så där är jag bara nöjd. Dock blev hon lite mer tveksam när jag lånade Carros STORA dummie. Hon tog den i ena änden och liksom släpade med den som om den vore blytung. Ha ha, hon såg så rolig ut och jag insåg att jag får ta fram min stora dummie och börja träna med den också.

Det hela avslutades med korvgrillning och då var både hundar och förare ganska möra. Vi hade en fantastisk trevlig dag och så roligt att Carro ville ordna en sådan träff för oss valpköpare.

Resten av helgen var hundarna ganska trötta och det känns alltid lika skönt när de är trötta av arbete och inte bara slöa av tristess :)

Syster Molly saknades men annars var alla syskonen på plats :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar