torsdag 6 februari 2014

Provsvar och hundträning

I tisdags fick vi provsvaren på Smillas bölder och eftersom de innehöll Stafylokocker så har inte behandlingarna vi hittills testat gett något resultat. Stafylokocker är nämligen resistenta mot vissa typer av antibiotika. Från och med igår går Smilla på Kefavet som ska behandla detta och förhoppningsvis är de borta inom ett par veckor.

Hittills så har vi fått till 2 bra träningspass den här veckan. Smilla har verkligen tagit ett stort steg framåt när det gäller apporteringen men jag har ännu inte vågat testa med spårpinnar eller apportbocken.

Jag lägger ut en eller två dummie på upp till 30 meters avstånd och sedan skickar jag henne att hämta. Ibland ligger den synligt och ibland lägger jag den bakom något så hon måste leta efter den. Hon sticker ut med en väldig fart och oftast tar hon den eller letar upp den och vänder tillbaka med samma tempo för att lämna av. På första skicket tar hon ibland en liten lov med dummien i munnen och det är väl för att det är så himla kul :)

Lägger jag ut 2 st och skickar en andra gång direkt går det inte alltid lika bra men det tränar vi vidare på. Avlämningarna är också lite hafsiga men det lägger jag ingen energi på nu, det ska jag träna in för sig. Det är perfekt att träna detta nu när det blir mycket koppelpromenader för då får hon springa av sig lite och använda hjärnan. Vi har även tränat lite lydnad men det är så knöligt ute nu när det ligger hårt is/snö på marken.

Ester är seg som kola för närvarande eftersom det snart är tid för skendräktighet men när vi tränar vaknar hon till liv. Apportera och leta apport tycker hon är toppen och det är full fart både ut och in på henne. Hon har dessutom gått riktigt fint på de korta lydnadspass vi kört denna veckan och det är ju alltid något. I övrigt får man dra med henne ut och runt på promenaderna just nu :(

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar