onsdag 19 februari 2014

Duktiga Smilla

Nu har Smilla varit jätteduktig med att hämta och lämna av apporteringspinnarna så igår kände jag att jag ville testa med apportbocken. Hon har inte velat ta den tidigare men nu så...:-)

Jag lade den på golvet och ville testa vad hon skulle göra. Eftersom det verkar som hon förstått det roliga med att plocka upp och lämna saker till mig så tog hon den direkt. Idag testade jag även med att gå ut i trädgården och lägga ut den på några meters håll och skicka henne på kommandot "Hämta apport". Hon stack iväg som ett skott, tog apporten jättefint och kom tillbaka och lämande av. Duktiga Smilla har tagit ett rejält steg framåt när det gäller apporteringsträningen.

Nu ska vi träna vidare på avlämningarna. Hon ska kunna sätta sig, hålla apporten en stund och släppa först på mitt kommando. Det är lite jobb kvar men jag tror att detta är en bra grund för alla kommande apporteringsmoment och när vi är klara så har vi både 1:ans och 2:ans apporteringsmoment inlärda :)

Min tanke när jag tränar in delar av moment eller hela moment är att vi har mer än bara lydnadsklass 1 i åtanke. När det gäller hoppet så tränar vi redan nu på hopp-sitt, inkallaningar på långa avstånd och ska snart påbörja "rutan". 1:ans moment är ju så tråkiga och då får man blanda upp med lite andra roligare saker.

På söndag ska vi börja tävlingslydnadskurs och jag är så taggad inför detta. Vet dock att Smilla är ganska jobbig när det är andra hundar på plan och tappar fokus men det är just det vi ska träna där. Mycket passivitetsträning, platsliggning och fokus kommer det bli för vår del och sedan får vi ta med tipsen och träna på momenten hemma.

Ester är som sagt skendräktig och går här hemma och gnäller mest hela tiden. Ute glömmer hon det och är mycket piggare igen. Går inte bakom och hänger på Smilla när hon drar runt som en stolle i skogen.

Förhoppningsvis är detta sista skendräktigheten någonsin för henne för snart väntar rådgivningssamtal med min veterinär och därefter bokning av tid för kastrering. Det finns inget alternativ då hon mår så dåligt av dessa hormonsvängningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar