onsdag 3 februari 2010

Inprovet

Trots en oskottad appelplan och med snö upp till knäna (ngt överdrivet) så klarade Ester inprovet till Lydnadsklass 1-kursen idag. Alla tävlingsmomenten var inte med och Titti var rätt snälla i sin bedömning. Ester var lite okoncentrerad emellanåt men vi fick i alla fall berömet "Bra samarbete".

Det var riktigt roligt att göra inprovet eftersom det var som en liten tävling. Det var en domare, en tävlingsledare och en skrivare precis som på tävling. Vi fick 126,5 p av 140 möjliga och det är jag nöjd med men det var som sagt en rätt snäll bedömning.

Momenten som vi gjorde var:
Platsliggning 1 min och ca 5 meter ifrån (10 p), tandvisning (10 p), linförighet (8 p), kvarsittande (10 p), inkallning (9 p), ställande under gång (7 p), hopp över hinder (8,5 p) och helhetsintryck (10 p).

På inkallningen och hoppet fick vi neddrag eftersom jag hade dubbelkommando vid avsluten. Jag var medveten om detta men tyckte hon behövde lite extra hjälp idag. Även på ställande under gång hade jag dubbelkommando men ställandet blev också riktigt bra.

Mest nöjd var jag med platsliggningen då hon aldrig legat bredvid hundar hon inte känner och med såpass långt avstånd. Titti sa att det såg ut som hon var "fastlimmad i marken" och det är ju bra. Minst nöjd var jag med linförigheten men det är inte lätt för någon av oss när man ska pulsa runt i 2 dm snö.

Nu få det snart bli vår så vi kan lägga in en högre växel och träna ordentlig igen. Puss på Ester som i huvudsak var riktigt duktig idag.

1 kommentar:

  1. Hurra vad ni gjorde det bra och jag som var helt säker på att det skulle vara plogad plan! Härligt när man blir nöjd själv och som sagt, det är ju nu kursen skall börja och ni skall lära er momenten (som du redan kan).

    Kram till er alla
    Eva & Co

    SvaraRadera