fredag 9 oktober 2009

Spåra är kul

Idag har vi varit ute och haft det skönt i höstsolen. Vi var i Delsjön, vid Bertilssons stuga och promenerade en sväng. Innan promenaden lade jag var sitt spår till Simba och Ester som vi gick drygt en halvtimme senare. Det var ett tag sedan vi spårade men de hade stenkoll på vad som var på gång.

Ester som var först ut hittade sitt spår med en gång. Jag insåg ganska snart att jag lagt ett lite svårare spår än vanligt till henne eftersom jag passerat en del stigar på vägen. Det var tydligt att hon först ville följa stigen men insåg snabbt att det var fel och hittade spåret igen. Vi tränade på spårupptag kan man säga.

Hade lagt två leksaker i spåret men trots hennes föremålsintresse så är spåringen i sig så mycket roligare att hon bara stannar upp och markerar lite men vill dra vidare direkt. Vi måste träna jättemycket på att hon ska plocka upp sakerna i spåret. Kör bara med leksaker än så länge.

Den sista leksaken var en tennisboll, vilket hon börjat gilla mer och mer. Det blev lite snurrigt på slutet eftersom hon verkade fått vittring på bollen och började mer leta efter den istället för att spåra sig fram. Jag tycker hon var duktig i alla fall. Hon var lite lugnare och inte lika het som sist och det var med bra.

Simba var som vanligt ett skolexempel. Hon spårar så himla bra utan att vi knappt tränat det. Till henne lägger jag godis i spåret istället för leksak eftersom hon inte har något föremålsintresse. Lägger en frolic ungefär halvvägs och en på slutet och eftersom vi bara gör detta för skoj skull så spelar det ingen roll om hon inte apporterar något.

Jag ska nog ta med mig Claes ut i skogen imorgon och lägga ett par längre spår till hundarna. Frågan är bara vart vi ska åka och göra detta. Får fundera ut något bra ställe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar