tisdag 2 september 2014

Helg = hundträning

Då var man tillbaka på jobbet igen efter 2 dagars ledigt. När jag börjar 7 som jag gjort idag så blir det oftast en lugn förstatimme och då kan man ibland hinna med ett litet inlägg här. Det finns inte riktigt tid för det hemma nu så det gäller att passa på.

Eftersom jag jobbade i lördags så hanns det inte med någon hundträning men efter middag så stack jag ändå ut och lade ett viltspår till Smilla. Självklart så började det sedan regn och det fortsatte det med hela natten. Nu har Smilla gått 3 st nattgamla spår och alla gångerna har det regnat rejält så det har vi fått träna på i alla fall.

Söndagen bjöd i alla fall på 2 träningspass, viltspår på morgonen och apportering i vatten på kvällen. Viltspåret började kanonfint men det blev lite snurrigt innan slutet. Det är inget att bli irriterad över men jag skulle vilja få till ett riktigt kanonspår helt igenom nu när återgångarna ändå böjar sitta. Det är bara att ta nya tag och denna veckan hoppas jag hinna lägga 2 spår.

På kvällen åkte vi ner till Landvettersjön för att gå en kvällspromenad och självklart hoppade Smilla i vattnet. Ester fick ryck och sprang på stranden som en tok men bada är ju inte hennes grej. Passade i alla fall på att skicka ut Smilla för att apportera ett par gånger och hon var faktiskt riktigt duktig. Sparng i, simmade ut, apporterade, simmade in och avlämnade hyfsat. Dock var det bara en rejäl pinne hon behövde hämta men det gick ändå över förväntan.

Igår var det måndag och i vår familj är det numera = ledig dag = löpträning. Först ut var jag och Ester och hon var riktigt seg. Kanske berodde det på att Claes var ute på en timmes promenad på förmiddagen och Ester är ju lite bekväm. Hon tyckte nog att det räckte som dagens motion. Smilla och Claes stack ut efter oss och även hon var lite lugnare än vanligt. Rejält rastade blev dem i alla fall och det är alltid en bra start på veckan.

Ikväll ska Claes iväg och spela fotboll och då får jag hålla mig hemma även efter att barnen har somnat. Ska passa på att tina en fågel och träna lite på tomten istället. Tänkte intensivträna med fågel den här veckan så att hon förhoppningsvis kan tänka sig att apportera den på söndagens kurs. Dummies har hon inget emot att hämta så nu gäller det bara att hon blir lika duktig med fågeln.


En riktigt fin kväll vid Landvettersjön

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar