fredag 12 september 2014

Friska igen

Självklart slapp jag inte undan magsjukan och dessutom fick jag den värsta varianten. Låg inne på toaletten i några timmar på lördags eftermiddagen och det var verkligen ingen rolig historia. Nu verkar i alla fall den elaka bakterien lämnat huset och alla är friska igen.

Hundarna fick några tråkiga dagar men det är inte mycket att göra åt. Som tur är tog dem det bra och man uppskattar sin lilla trädgårdsplätt väldigt mycket vid sådana tillfällen.

I tisdags tog vi i alla fall tag i träningen och körde ett litet lydnadspass i samband med kvällspromenaden. Båda hundarna var pigga och tyckte det var kul med lite aktivitet efter några lugna dagar.

Med Smilla körde jag igenom 1:ans moment (utan hoppet) och det mesta sitter hyfsat. Testade även vanlig apportering och lite enkel fjärrdirigering med henne. Med Ester körde jag några moment ur lydnadsklass 3 och dessutom fick hon göra ett par uppletanden.

Igår var det dags för apporteringsträning och eftersom mörkret var på väg in blev det endast träning för Smilla. Vi körde lite träning i skogen med fågel och Smilla var jätte duktig. Hade en lite större fågel än sist och även denna greppade hon fint. Var lite försiktig till en början men efter att jag peppat henne lite så tog hon rejäla tag och höll fint enda tills hon fick tillåtelse att släppa.

Jag har inga större planer med vår apporteringsträning men det är väldigt roligt och kanske att vi en dag kan starta någon form av prov. Ser man tillbaka några månader så har det faktiskt hänt väldigt mycket. Hon springer rakt ut på de flesta skick oavsett hur jag gått när jag lagt ut föremålet/fågeln istället för att springa runt lite planlöst, hon letar efter föremålet istället för att spåra där jag gått, hon återvänder till mig för att avlämna istället för att sticka iväg och hon apporterar faktiskt fågel. Dessutom har har hon lärt sig simma och med allt detta så har vi faktisk kommit en liten bit på väg.

 Stora framsteg på apporteringsträningen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar