måndag 6 maj 2013

Agilitykurs

Igår var jag och Ester på vår första agilitykurs. Det blev på Lines Hundskola den här gången eftersom det passade bäst med dagar och det ligger ju faktiskt riktigt bra till. 5 st söndagara under maj och juni kommer vi att köra där.

Jag hade genom samråd med Line kommit fram till att vi skulle kunna hoppa på fortsättningkursen istället för nybörjarkursen. Ester kan ju i stort sett alla hinder men det är alltid svårt att veta vilken nivå man ligger på. Jag var lite nervös innan kursstart att jag hade överskattat mig själv och Ester men när vi körde igång så känndes det precis lagom.

Alla var på lite olika nivå och jag skulle nog vilka säga att Ester var bland de säkraste. Hon är ju en ganska lugn hund och var väldigt samlad emellan. Hon känns nästan lite seg men när vi väl kör så får hon faktiskt upp ett riktigt bra tempo. Det var jättekul och det tror jag vi båda tyckte.

Vi körde igenom alla hinder som små kombinationer med 2 hinder per kombination. Gungbrädan körde vi inte och det är väl där vårt största problem ligger. I övrigt fixade hon alla hinder galant, även A-hindret som hon var lite tveksamhet flög hon över utan några problem. Att det dessutom satt bågar vid in och utfarten på balandhindrerna brydde hon sig inte alls om. Snarare gjorde hon in och utgångarna bara ännu snyggare :)

Läxan till nästa gång är att göra ett försök att träna in slalomen på ett nytt sätt plus att följa handen med byte bakom. Nu är nästa gång redan om en vecka så vi kommer nog inte bli klara på långa vägar men en påbörjan på dessa saker är i alla fall målet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar