lördag 14 april 2012

Debut i lydnadsklass 2

Idag har Ester debuterat i lydnadsklass 2. Såg det som en ren träningstävling och hade inga som helst förväntningar och det kanske var just därför som det gick så bra. Hon var på ett toppenhumör och kändes riktigt taggad när jag tog ut henne ur bilen. Det svåra är att hålla motivationen uppe men jag måste säga att hon var lika pigg och käck programmet igenom.

2:an är ju lite roligare eftersom det är lite mer "fria" moment samtidigt som det är ganska mycket svårare än 1:an. Dock har de from i år tagit bort ställandet under inkallaningen och det är numera synlig platsliggning vilket är några förenklingar.

Det började med att vi fick startnummer 1. Jag har inga som helst problem med det, snarare tvärt om. Hatar att starta sist så jag blev ganska glad för detta startnummer.

Platsliggningen känns numera som ett säkert moment för vår del så länge ingen annan hund går upp och fram till Ester. Jag var inte det minsta nervös trots att hund nummer 6 gick upp och nosade runt med en gång. Dock så började hund nummer 2 (den bredvid Ester) att rulla sig efter ca 2 min. Den höll på i säkert en halv min och Ester undrade nog vad den höll på med. När den sedan ansåg sig klar ställde den sig upp och skakade på sig. Den såg så rolig ut när den tittade upp och förstod vad den hade gjort. Då var platsen slut och Ester fick sin 10:a (koff 4 = 40 p)

Fria följet var jag jätte nöjd med. Hon sackade lite i språngmarch så jag la in ett extra fot och sedan blev ju avslutningen lite konstig. Tror Ester fick hjärnsläpp eller så gjorde jag något konstigt (troligtvis det sistnämda). När tävlingsledaren sa helt om och halt så stannade Ester. När jag vände mig om så stod hon där så jag fick säga fot och hon gick snällt och satte sig på sidan. För detta fick vi 7,5 p (koff 3 = 22,5 p)

Läggande under gång 10 p (koff 1 = 10 p)

Inkallaning 10 p (koff 2 = 20 p)

På rutan stack hon iväg bra rakt in i rutan. Dock hamnade hon ganska nära kanten och när jag sa "stanna" så tog hon av någon anledning ett litet steg och hamnade med framtassarna precis utanför. Synd, men jag är ändå glad för att det inte blev en nolla. Vi fick 6 p på rutan (koff 3 = 18 p)

Eftersom Ester var på hugget idag stack hon ut med full fart på apporteringen. Dock medför detta oftast hopp på apportbocken och lite tugg på vägen in. Fast jag tar nog ändå hellre ett bra tempo för då ser man ju att hon tycker det är rolig. 7 p på apporteringen blev det i alla fall (koff 2 = 14 p)

Hopp -sitt - hopp 10 p (koff 2 = 20 p)

Fjärrdirigering 9,5 p. Var tvungen att ge dubbelkommando på ligg vid sidan (koff 2 = 19 p)

Helhet 10 p (koff 1 = 10 p)

Totalt 173,5 p och en andra placering i klassen

Mest nöjd är jag klart med det fria följet(dock inte avslutningen) och fjärren. Vi har haft en del problem med sitt upp men det fixade hon finfint idag :)

Nu är frågan om vi vågar starta igen. Det är några moment som vi ska jobba på men att få så högt på de andra momenten vet jag inte om vi fixar igen.

Nu ska Ester få en välförtjänt vila till på tisdag kväll, då är det dags för brukslydnadskurs igen :)

1 kommentar:

  1. GRATTIS GRATTIS Louise och Ester, vilken fin debut i lydnadsklass 2 ni gjorde.

    kram
    Ing-Mari

    SvaraRadera