onsdag 18 april 2012

Brukslydnadskurs gång 2

Igår var det dags för brukslydnadskurs på Kallebäck igen. Som vanligt var vi där en stund innan och gick en liten promenad i skogen bredvid. Det var lite lugnare på skyttebanan idag men det sköts av några skott när vi var som närmast. Ester travade runt med näsan i backen och brydde sig inte om det. Det känns som vi är på väg åt rätt håll när det gäller hennes skottberördhet.

Idag jobbade vi med apportering, framförgåendet och krypet. Vi hade fått tänka igenom vilka delar av momenten som just vi har problem med och träna på detta. Mest problem har vi med krypet just nu. Ester går upp i varv och drar iväg, så innan jag hunnit ta första steget så har hon krypit en meter eller två. Hon har i alla fall slutat att ge skall men hon tycker detta moment är riktigt riktigt rolig och det är ju i alla fall positivt.

Varje kurstillfälle har vi ett litet teoripass som oftast blir lite längre än tänkt. Den här gången pratade vi om belöningar och den förväntan vi vill att hunden ska ha. Ett jättebra och nyttigt pass, det är precis sånt vi behöver tänka på och jobba med.

När jag gått tidigare kurser har jag oftast tyckt teorin har varit lite tråkig och bara vill vara på plan men nu är det annorlunda. Teoripassen ger massor och jag har fått en hel del att tänka på. Så mycket att jag har svårt att somna samma kväll som kursen varit. Det beror nog på att man själv har lite mer erfarenhet men ändå främst på att instruktören är så himla bra.

Efter teorin går vi ut på plan igen och går igenom det vi ska träna på till nästa vecka. Denna gång handlade det om bakdelskontroll och det är något jag verkligen skulle vilja och behöva förbättra. Det är dock bara en vecka till nästa gång så vi kommer behöva ligga i. Jag har valt ut att påbörja inlärningen av: backa (fot bakåt) och förflyttning av bakdel (genom att Ester står med frambenen på tex en telefonkatalog och sedan trampa runt denna med bakbenen).

Vi ska i övrigt fortsätta träna på stadga (ligg, sitt, stå, håll fast) och krypet. 2:ans moment ska Ester få vila helt från denna veckan. Men eftersom vi anmält oss till ytterligare en tävling så kan vi inte lägga det på hyllan helt :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar