onsdag 25 april 2012

Brukslydnadskurs gång 3

I måndags när jag och Ester tränade var hon lite seg men igår på brukslydnadskursen var hon på topp igen. Ester går nästan alltid bra på Kallebäck och trots att hon inte bryr sig eller är intresserad av andra hundarna verkar det lyfta henne att de är där.

Vi började som vanlig på appelplan och då med en platsliggning. För varje gång utsätts hundarna för mer och svårare störningar. Jättebra träning men Ester ligger som klistrad i marken, vet inte vad som skulle kunna få upp henne. Att en annan hund kommer fram och pressar henne kanske men det ska inte få hända. Igår gick en hund upp och gick fram till den bredvid Ester. Den hunden såg då sin chans till lite lek och gick också upp. Ester som låg bredvid bara tittade...på mig <3

Därefter gick instruktörerna runt och tittade på det vi tränat på sedan sist. För min del var det krypet, som börjar bli riktigt bra, apporteringen och lite bakdelsövningar. Vi ska höja svårhetsgraden och börja lägga in vinklar i krypet, fick fler tips hur jag ska jobba med tempot in på apporteringen och hur jag ska gå vidare med bakdelskontrollsträniningen.

På teorin pratade vi idag om relationer. Som vanligt ett bra teoripass med mycket diskussioner och utbyten mellan oss deltagare och instruktörerna. Slutligen var vi på plan igen och gick igenom "läxan" till nästa gång som är nästa steg i fritt följet. Denna kurs är så himla bra och ger mig så mycket. Tur att det är halva kursen kvar, jag vill aldrig att den ska ta slut.

Nästa gång ska vi ses i skogen som avbrott till appelplan. Vi ska gå spår, köra budföring och fortsätta med lydnaden. Det är 2 veckor tills dess och vi ska försöka träna på ordentligt.


Jag är så himla sugen på att starta lägre klass och målet är verkligen att göra detta framöver. Nu har jag dessutom fått beställt spårsnittslar i fina och synliga färger. Gula till vinklar och orange till apporter eller vice versa. I helgen ska vi ut och spåra igen, lilla Ester och jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar