torsdag 7 april 2011

Flexikoppel - bra eller dåligt?

Det där med flexikoppel är egentligen inte min grej men jag kan hålla med om att det kan vara bra i vissa speciella lägen. För ca en månad sedan inhandlade jag i alla fall ett sådant koppel med tanke på Simba. Eftersom hon hör så dåligt så kan hon inte alltid gå lös och då tänkte jag att ett flexikoppel kunde vara bra.

Det har fungerat jättebra och hon har inga problem med att gå kopplad även om Ester är lös. När vi går i skogen där det inte är så mycket folk eller fordon i närheten går hon fortfarande lös som vanligt.

De senaste 2 veckorna har vi haft ombytta roller här hemma vilket inneburit att Simba gått lös och Ester i flexikoppel. Jag har inte velat att Ester gått lös när hon varit dålig men såhär har hon ändå fått lite mer frihet.

Jag tror jag blivit lite mer omvänd när det gäller flexikoppel men jag är fortfarande av den bestämdaste åsikten att hunden ska kunna gå fint i vanligt koppel utan att dra och kunna gå lös innan man ger sig på detta.

I övrigt blir Ester bara bättre och bättre även om det inte går med en rekordfart. Fram till för några dagar sedan tyckte hon att munkorgen var ok men nu är den ingen höjdare. Hon har den mindre och mindre men jag tycker fortfarande att det är en trygghet att ha den på när vi är ute i skogen. Hon har till och med börjat få gå lite lös i skogen och då glömmer hon av den hemska saken som sitter runt nosen.

1 kommentar:

  1. Vad roligt att höra att det går framåt, håll tummarna för oss i morgon i Bohus....Kram.

    SvaraRadera